AI Etüt Oturumu

Oturum Bilgileri

Başlangıç
11 January 2026, 17:01
Bitiş
Devam ediyor
Süre
22 dakika
Durum
Devam Ediyor

📜 Oturum Detayları

17:02:14
Öğrenci
Evet, hazırım Hocam! Bu konuyu detaylıca anlatır mısın?
17:02:15
💭 AI Öğretmen
Harika, başlıyorum
17:02:16
AI Öğretmen
Bir cebirsel ifadede toplama ve çıkarma işaretleriyle ayrılan her bir parçaya terim denir.
17:02:17
AI Öğretmen
Bir cebirsel ifadede bulunan toplam terimlerin sayısına ise terim sayısı adı verilir.
17:02:18
AI Öğretmen
Bir terimin içinde harf ile gösterilen ve değeri değişebilen kısmına değişken denir.
17:02:19
AI Öğretmen
Değişkenin hemen önünde bulunan sayıya da katsayı adı verilir.
17:02:20
AI Öğretmen
Eğer bir terimde hiç değişken yoksa, yani sadece bir sayıdan oluşuyorsa, buna da sabit terim denir.
17:02:21
AI Öğretmen
Örneğin $5x+3$ ifadesinde $5x$ ve $3$ olmak üzere iki terim vardır.
17:02:22
AI Öğretmen
Buradaki terim sayısı $2$'dir.
17:02:23
AI Öğretmen
Bu ifadede $x$ harfi değişkendir, yani farklı değerler alabilir.
17:02:24
AI Öğretmen
$x$'in önündeki $5$ ise katsayıdır.
17:02:25
AI Öğretmen
$3$ ise değişken içermediği için sabit terimdir.
17:02:26
AI Öğretmen
Denklem, iki matematiksel ifadenin birbirine eşit olduğunu gösteren bir bağlantıdır.
17:02:28
AI Öğretmen
Bir denklemde eşitliği sağlayan, yani doğru yapan bilinmeyen değere denklemin çözümü veya kökü denir.
17:02:30
AI Öğretmen
Örneğin $5x+3=18$ denkleminde, bu eşitliği sağlayan $x$ değeri köktür.
17:02:30
AI Öğretmen
Anlattığım bu kısımları anladın mı?
17:03:26
Öğrenci
Anladım
17:03:28
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:03:29
❓ Soru medium
Ali, `6y + 7 - 4y - 11` cebirsel ifadesini analiz ederken aşağıdaki yorumları yapmıştır: I. İfadenin en sade hâli `2y - 4` tür. II. En sade hâldeki ifadenin değişkeninin katsayısı 2'dir. III. İfadenin ilk hâlindeki sabit terimleri +7 ve +11'dir. IV. Bu ifade 20'ye eşitlenirse oluşan denklemin kökü 12'dir. Ali'nin yorumlarından hangisi hatalıdır ve bu hatanın düzeltilmiş hâli ne olmalıdır?
17:08:16
Öğrenci
Cevabım: 3. -11 olmalı
17:08:17
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:08:23
AI Öğretmen
Çok güzel, hem hatalı maddeyi (III) doğru tespit etmişsin hem de sabit terimin işaretiyle birlikte alınması gerektiğini doğru açıklamışsın. Bu yüzden +7 ve -11’in sabit terimler olduğunu söylemen tamamen yerinde.
17:08:25
AI Öğretmen
Dolayısıyla doğru cevap: “Hatalı olan yorum III. maddededir… Düzeltilmiş hâli: İfadenin ilk hâlindeki sabit terimleri +7 ve -11’dir.”
17:08:25
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:08:59
Öğrenci
Olur, devam edelim
17:09:00
💭 AI Öğretmen
Güzel, ilerleyelim
17:09:06
AI Öğretmen
İçinde en az bir tane **bilinmeyen** bulunan ve bu bilinmeyenin belirli değeri ya da değerleri için doğru olan eşitliklere **denklem** denir.
17:09:08
AI Öğretmen
Bilinmeyenler genellikle $x, y, a$ gibi harflerle gösterilir ve bir eşitliğin denklem olabilmesi için, eşitliğin her iki tarafında da sayılar ve işlemler yanında en az bir tane harfle gösterilen bilinmeyen olmalıdır.
17:09:09
AI Öğretmen
Bir denklem, sadece bazı sayı değerleri için doğru olur, yani bilinmeyen yerine her sayı yazıldığında eşitlik doğru çıkmaz.
17:09:16
AI Öğretmen
**Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklem** ise, $a$ ve $b$ birer gerçek sayı ve $a \neq 0$ olmak şartıyla, genellikle $ax + b = 0$ şeklinde yazılır.
17:09:18
AI Öğretmen
Burada “birinci dereceden” ifadesi, denklemdeki bilinmeyenin yani $x$’in üssünün 1 olduğu anlamına gelir; yani $x^2$ ya da $x^3$ gibi daha yüksek kuvvetli terimler denklemde bulunmaz.
17:09:19
AI Öğretmen
“Bir bilinmeyenli” ise, denklemin yalnızca bir tane harfle gösterilen bilinmeyene sahip olduğunu belirtir; yani denklemde hem $x$ hem $y$ gibi birden fazla bilinmeyen yoktur.
17:09:21
AI Öğretmen
Bir denklemi çözmek, bu eşitliği doğru yapan, yani eşitliğin sağlanmasını mümkün kılan bilinmeyen değerini veya değerlerini bulmak demektir.
17:09:22
AI Öğretmen
Anlattıklarımı anladın mı yoksa bir kısmını tekrar açıklamamı ister misin?
17:10:38
Öğrenci
Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemin genel çözüm formülü nedir?
17:10:41
💭 AI Öğretmen
Güzel bir soru
17:10:45
AI Öğretmen
Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemin genel çözüm formülü şu şekildedir: $ax + b = 0$ denklemi için, bilinmeyen $x$'in değeri $x = -\frac{b}{a}$ şeklinde bulunur.
17:10:46
AI Öğretmen
Burada $a \neq 0$ olmalıdır, aksi takdirde denklem birinci dereceden olmaz.
17:10:47
AI Öğretmen
Formülü kullanarak denklemin kökünü kolayca bulabilirsin. Anladın mı?
17:11:15
Öğrenci
Anladım
17:11:18
💭 AI Öğretmen
Harika, devam edelim
17:11:18
❓ Soru medium
$(4a - 16)x + a + 3 = 0$ ifadesi, $x$ değişkenine bağlı birinci dereceden bir bilinmeyenli bir denklem olduğuna göre, 'a' sabiti hangi değeri alamaz?
17:12:10
Öğrenci
Cevabım: 0
17:12:10
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:12:15
AI Öğretmen
Yanıtın ne yazık ki yanlış; doğru cevap **a = 4** olmalıdır.
17:12:17
AI Öğretmen
Bu tür sorularda, ifadenin birinci dereceden olabilmesi için **x’in katsayısının sıfır olmaması** gerekir; burada katsayı **4a − 16**’dır ve bunun 0 olmaması istenir.
17:12:20
AI Öğretmen
Muhtemel karışıklık, “a sıfır olamaz” genellemesini doğrudan uygulamandan kaynaklanıyor; aslında burada sıfır olmaması gereken şey **(4a − 16)** ifadesidir, bunu 0’a eşitleyip çözdüğümüzde **a = 4** değeri elenir. Dolayısıyla doğru cevap **a = 4**’tür.
17:12:20
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:15:13
Öğrenci
Evet, hazırım Hocam! Bu konuyu detaylıca anlatır mısın?
17:15:14
💭 AI Öğretmen
Harika, başlıyorum
17:15:19
Görsel
Görsel
17:15:21
AI Öğretmen
Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler, eşit kollu terazi modeliyle daha anlaşılır hale getirilebilir.
17:15:22
AI Öğretmen
Burada, denklemin sol tarafı terazinin bir kefesini, sağ tarafı ise diğer kefesini temsil eder.
17:15:22
AI Öğretmen
Terazinin dengede kalması, denklemdeki eşitliğin korunması anlamına gelir.
17:15:23
AI Öğretmen
Terazinin dengesini bozmamak için, bir kefeye uyguladığımız her işlemi aynı şekilde diğer kefeye de uygulamamız gerekir.
17:15:25
AI Öğretmen
Yani bir tarafa eklenen, çıkarılan, çarpılan ya da bölünen her şey, aynı şekilde diğer tarafa da yapılmalıdır.
17:15:27
AI Öğretmen
Denklem çözmedeki amaç, yapılan işlemler sonucunda terazinin bir kefesinde sadece bilinmeyen (örneğin $x$), diğer kefesinde ise bu bilinmeyenin eşit olduğu sayı değerinin kalmasını sağlamaktır.
17:15:27
AI Öğretmen
Böylece denge korunur ve bilinmeyenin hangi değerde olduğunu bulabiliriz.
17:15:29
AI Öğretmen
Bu kısımı anladın mı, yoksa açıklamamı daha detaylı yapmamı ister misin?
17:16:30
Öğrenci
Eşit kollu terazide denklemin dengesini bozmadan nasıl işlem yapabiliriz?
17:16:34
💭 AI Öğretmen
Güzel bir soru
17:16:36
AI Öğretmen
Eşit kollu terazide denklemin dengesini bozmamak için, bir kefeye yaptığın her işlemi diğer kefeye de aynen uygulamalısın.
17:16:37
AI Öğretmen
Örneğin, bir kefeye sayı ekliyorsan, diğer kefeye de aynı sayıyı eklemelisin; çıkarıyorsan aynı sayıyı çıkarmalısın.
17:16:38
AI Öğretmen
Aynı şekilde, bir kefeyi bir sayıya bölüyorsan veya çarpıyorsan, diğer kefeyi de aynı sayıya bölmeli veya çarpmalısın.
17:16:39
AI Öğretmen
Bu sayede terazinin dengesi korunur ve denklemin eşitliği bozulmaz.
17:16:41
AI Öğretmen
Bu açıklamayı anladın mı, yoksa örneklerle daha detaylı anlatmamı ister misin?
17:17:43
Öğrenci
Anladım
17:17:46
💭 AI Öğretmen
Harika, devam edelim
17:17:46
❓ Soru medium
Kerem, `5(x - 1) = 3x + 9` denklemini, eşit kollu terazi modeli ve eşitliğin korunumu ilkesini kullanarak aşağıdaki adımlarla çözmüştür: **1. Adım:** `5x - 5 = 3x + 9` **2. Adım:** `5x - 3x = 9 - 5` **3. Adım:** `2x = 4` **4. Adım:** `x = 2` Kerem'in çözümünde, bilinmeyenleri ve sayıları terazinin farklı kefelerinde toplarken yaptığı ilk hata hangi adımdadır ve bu denklemin doğru sonucu kaçtır?
17:23:50
Öğrenci
Cevabım: 2.adım x=2
17:23:51
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:23:57
AI Öğretmen
Verdiğin cevap kısmen doğru ama genel olarak hatalı; hata gerçekten 2. adımda fakat denklemin sonucu x = 2 değil.
17:24:01
AI Öğretmen
Bu denklemde 2. adımda -5’i yok etmek için her iki tarafa da +5 eklenmesi gerekirken, sadece sağ tarafta 9’dan 5 çıkarılmış, bu da eşitliği bozuyor.
17:24:06
AI Öğretmen
Doğru işlemler yapıldığında 5x - 5 = 3x + 9 ⇒ 5x - 3x = 9 + 5 ⇒ 2x = 14 ⇒ x = 7 elde edilir; yani “-5’i karşıya eksi 5 olarak atma” fikri buradaki karışıklığa sebep olmuş. Dolayısıyla doğru cevap: Hata 2. adımda ve denklemin doğru sonucu x = 7’dir.
17:24:07
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?