AI Etüt Oturumu

Oturum Bilgileri

Başlangıç
15 February 2026, 13:50
Bitiş
Devam ediyor
Süre
36 dakika
Durum
Devam Ediyor

📜 Oturum Detayları

13:50:24
Öğrenci
Evet, hazırım Hocam! Bu konuyu detaylıca anlatır mısın?
13:50:25
💭 AI Öğretmen
Harika, başlayalım
13:50:25
🎥 Video
13:50:26
AI Öğretmen
Maddenin ölçülebilir özellikleri hakkında anlattıklarımı anladın mı?
13:52:09
Öğrenci
Anladım
13:52:11
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
13:52:12
❓ Soru medium
Bir maddenin özelliğinin 'ölçülebilir' olması ne anlama gelir ve bu özellik, farklı maddeleri karşılaştırırken neden önemlidir?
13:53:04
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
13:53:06
💭 AI Öğretmen
Bir bakalım şimdi
13:53:09
AI Öğretmen
Bir özelliğin ölçülebilir olması derken, hangi tür özelliklerin sayılarla ifade edilebileceğini düşünür müsün?
13:53:10
AI Öğretmen
Ölçülebilir bir özellikten bahsederken, bu özelliğin nasıl ve hangi araçlarla belirlenebileceği hakkında ne söyleyebilirsin?
13:53:11
AI Öğretmen
Farklı maddeleri karşılaştırırken neden herkesin aynı sonucu alması önemli olabilir? Bu durum neyi garanti eder?
13:53:51
Öğrenci
Cevabım: Hacim
13:53:52
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
13:53:57
AI Öğretmen
Cevabın ne yazık ki yanlış; sadece “hacim” demek soruyu cevaplamıyor.
13:53:58
AI Öğretmen
Doğru cevap: Ölçülebilir özellik, standart ölçüm araçlarıyla sayısal olarak ifade edilebilen özelliktir ve bu sayede kim ölçerse ölçsün aynı, net ve kesin sonuçlar elde edilerek maddeler kişisel yorumdan bağımsız biçimde karşılaştırılabilir.
13:54:00
AI Öğretmen
Muhtemelen “ölçülebilir özellik deyince” aklına sadece örnek bir özellik (hacim) geldi, ama soru kavramın tanımını ve önemini açıklamanı istiyordu; yani hem “ne demek?” hem de “neden önemli?” kısmını yazman gerekiyordu.
13:54:00
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
13:54:35
Öğrenci
Olur, devam edelim
13:54:37
💭 AI Öğretmen
Tamam, süper
13:54:48
🎥 Video
13:54:49
AI Öğretmen
Bu kısmı anladın mı, yoksa açıklamamı istediğin bir yer var mı?
13:55:57
Öğrenci
Anladım
13:55:59
💭 AI Öğretmen
Hmm
13:56:00
❓ Soru medium
Farklı kişiler aynı maddenin kütlesini ölçtüğünde her zaman aynı sonuca ulaşamasaydı, günlük hayatta ne gibi zorluklar ortaya çıkardı?
13:58:02
Öğrenci
Cevabım: Manava bazılarımız fazla para verirdi
13:58:02
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
13:58:08
AI Öğretmen
Harika düşünmüşsün, manav örneğin tam isabet: Eğer herkes aynı maddenin kütlesini farklı ölçseydi, alışverişte kim ne kadar ödedi, kim ne kadar ürün aldı hiçbir zaman net olmaz, bu da haksızlıklara yol açardı. Therefore, the correct answer is: Manava bazılarımız fazla para verirdi.
13:58:08
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
13:58:29
Öğrenci
Olur, devam edelim
13:58:30
💭 AI Öğretmen
Pekala devam edelim
13:58:34
🎥 Video
13:58:35
AI Öğretmen
Kütle ve ölçüm birimleri hakkında anlattıklarımı anladın mı?
13:59:16
Öğrenci
Anladım
13:59:18
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
13:59:18
❓ Soru medium
Eşit kollu terazi ve standart kütleler kullanılarak bir katı maddenin kütlesinin nasıl ölçüldüğünü açıklayınız.
14:01:32
Öğrenci
Cevabım: Eşit kollu terazi ile ölçülür
14:01:32
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
14:01:38
AI Öğretmen
Cevabın ne yazık ki eksik; sadece “eşit kollu terazi ile ölçülür” demen ölçümün nasıl yapıldığını açıklamıyor.
14:01:40
AI Öğretmen
Doğru açıklama: Katının kütlesini ölçmek için eşit kollu terazinin bir kefesine katı madde, diğer kefesine ise kg veya g cinsinden standart kütleler konur ve terazi dengeye gelene kadar bu kütleler ayarlanır.
14:01:40
AI Öğretmen
Terazi dengeye geldiğinde, standart kütlelerin toplamı katının kütlesine eşittir; çoğu öğrenci sadece hangi araç kullanıldığını söylemenin yeterli olduğunu zannediyor, ama soru yöntemin adımlarını da istiyor.
14:01:42
AI Öğretmen
Dolayısıyla doğru cevap: Bir katı maddenin kütlesini ölçmek için eşit kollu terazi kullanılır; bir kefeye madde, diğer kefeye standart kütleler konur, denge sağlandığında standart kütlelerin toplamı maddenin kütlesini verir.
14:01:42
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
14:02:31
Öğrenci
Olur, devam edelim
14:02:32
💭 AI Öğretmen
Tamam, devam ediyoruz
14:02:43
AI Öğretmen
Verdiğin cevap soruyla ilgili değil, bu yüzden yanlış kabul edilir.
14:02:46
AI Öğretmen
Doğru cevap: Eşit kollu terazide bir kefeye kütlesi ölçülecek katı madde, diğer kefeye ise gram veya kilogram cinsinden standart kütleler konur; terazi dengeye geldiğinde standart kütlelerin toplamı katı maddenin kütlesini verir.
14:02:47
AI Öğretmen
Burada temel kural, eşit kollu terazide iki kefedeki ağırlıklar eşit olduğunda kütlelerin de eşit kabul edilmesidir. Muhtemel karışıklık, sorunun ölçüm sürecini açıklamak yerine genel veya ilgisiz bir yanıt vermekten kaynaklanmış olabilir. Dolayısıyla doğru cevap, terazide madde ile standart kütleleri dengeleyip, standart kütlelerin toplamını madde kütlesi olarak almaktır.
14:02:48
AI Öğretmen
Şimdi daha iyi anladın mı?
14:04:47
Öğrenci
anladım. Olmadı, sensin ya.
14:04:49
💭 AI Öğretmen
Peki, devam edelim
14:04:56
🎥 Video
14:04:57
AI Öğretmen
Bu kısmı anladın mı?
14:05:42
Öğrenci
Anladım
14:05:45
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
14:05:45
❓ Soru medium
Eşit kollu terazinin bir kefesine kütlesini bilmediğimiz bir cisim koyduğumuzda o kefenin aşağıya indiğini varsayalım. Teraziyi denge haline getirip cismin kütlesini doğru bir şekilde ölçmek için hangi adımları izlememiz gerektiğini açıklayınız.
14:08:25
Öğrenci
Cevabım: Maddenin karşısına daha fazla ağırlık konur
14:08:25
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
14:08:31
AI Öğretmen
Cevabın tam doğru değil; “maddenin karşısına daha fazla ağırlık konur” diyerek sadece tek bir adımı söylemişsin, ama ölçüm süreci eksik kalmış.
14:08:37
AI Öğretmen
Doğru cevap: Önce bilinmeyen cismin bulunduğu kefe aşağı indiği için, diğer (yukarıda kalan) kefeye standart demir ağırlıklar koymaya başlanır; terazi tam dengeye gelene kadar bu standart ağırlıklar eklenir ve denge sağlandığında bu kefedeki bütün standart ağırlıkların kütleleri toplanır, çıkan toplam değer cismin kütlesine eşit olur.
14:08:39
AI Öğretmen
Burada temel kural, eşit kollu terazide denge sağlandığında iki kefedeki kütlelerin birbirine eşit olmasıdır; muhtemel karışıklık, sadece “daha fazla ağırlık koymak” fikrine odaklanıp, bu ağırlıkların standart ve ölçülebilir olması ve toplamlarının alınması gerektiğini atlamandan kaynaklanıyor.
14:08:39
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
14:09:24
Öğrenci
Olur, devam edelim
14:09:25
💭 AI Öğretmen
Tamam, devam edelim
14:09:32
🎥 Video
14:09:33
AI Öğretmen
Anlattıklarımı anladın mı?
14:10:20
Öğrenci
Anladım
14:10:22
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
14:10:22
❓ Soru medium
Bir sıvının kütlesini doğru bir şekilde ölçmek için neden yalnızca dolu kabın kütlesini ölçmek yeterli değildir? Bu ölçüm sürecinde "dara"nın rolünü açıklayınız.
14:10:47
Öğrenci
Tama.
14:10:48
💭 AI Öğretmen
Pekala, tamamdır
14:10:52
AI Öğretmen
Cevabın ne yazık ki yanlış çünkü soruya açıklayıcı bir yanıt vermemişsin.
14:10:56
AI Öğretmen
Doğru cevap: Yalnızca dolu kabın kütlesini ölçersek hem kabın hem de sıvının toplam kütlesini (brüt kütle) buluruz; oysa bizim istediğimiz sadece sıvının kütlesidir (net kütle). Bu yüzden önce boş kabın kütlesi olan “dara”yı ölçer, sonra dolu kabın kütlesinden bu darayı çıkararak yalnız sıvının kütlesine ulaşırız.
14:10:59
AI Öğretmen
Büyük ihtimalle sadece dolu kabı tartmanın sıvının kütlesini vereceğini düşündün, ama bu ölçüm kabın ağırlığını da içerdiği için yanlıştır. Dolayısıyla doğru cevap: Sadece dolu kabın kütlesi ölçülürse kaba ait kütle de hesaba katılır; dara, boş kabın kütlesi olarak önce ölçülür ve brüt kütleden çıkarılarak sıvının gerçek (net) kütlesinin bulunmasını sağlar.
14:10:59
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
14:11:55
Öğrenci
Dersim olduğunda cevabımı verebilmiştim.
14:11:56
💭 AI Öğretmen
Güzel bir notun
14:12:04
AI Öğretmen
Cevabın soruyla ilgili olmadığından maalesef yanlış.
14:12:07
AI Öğretmen
Doğru cevap: Yalnızca dolu kabın kütlesini ölçersek hem kabın hem de sıvının toplam (brüt) kütlesini buluruz; sadece sıvının kütlesini bulmak için önce boş kabın kütlesi (dara) ölçülür, sonra dolu kabın kütlesinden bu dara çıkarılarak sıvının net kütlesi elde edilir.
14:12:08
AI Öğretmen
Burada sık karıştırılan nokta, tartının gösterdiği değerin her zaman sadece ölçmek istediğimiz maddeye ait olduğunu sanmaktır; aslında kabın kütlesi de buna dahildir. Dolayısıyla doğru cevap, daranın kabın kütlesini temsil ettiği ve çıkarılarak sıvının gerçek kütlesine ulaşıldığı yönündedir.
14:12:08
AI Öğretmen
Şimdi daha iyi anladın mı?
14:12:55
Öğrenci
Acaba cevabımı beğenmemiştim ki?
14:12:57
💭 AI Öğretmen
Bir düşünelim şimdi
14:13:01
AI Öğretmen
Cevabın soruyla ilgili değil, bu yüzden maalesef yanlış.
14:13:05
AI Öğretmen
Doğru cevap: Yalnızca dolu kabın kütlesini ölçmek yeterli değildir çünkü bu değer hem kap hem de sıvının toplam (brüt) kütlesini verir; önce boş kabın kütlesi (dara) ölçülür, sonra dolu kap ölçülür ve brüt kütleden dara çıkarılarak yalnızca sıvının net kütlesi bulunur.
14:13:06
AI Öğretmen
Burada sık karıştırılan nokta, tartıda görülen ilk değerin doğrudan sıvının kütlesi sanılması; aslında o değer kabın kütlesini de içerir. Dolayısıyla doğru cevap, daranın kabın kütlesini temsil ettiğini ve brüt kütleden çıkarılarak sıvının gerçek (net) kütlesine ulaşıldığını açıklamaktır.
14:13:06
AI Öğretmen
Şimdi daha iyi anladın mı?
14:13:59
Öğrenci
Yani, daha cevabımı vermemiştim ki
14:14:01
💭 AI Öğretmen
Tam anlıyorum
14:14:07
AI Öğretmen
Verdiğin cevap soruyla ilgili değil, bu yüzden yanlış kabul edilir.
14:14:10
AI Öğretmen
Doğru cevap: Yalnızca dolu kabın kütlesini ölçmek, hem kabın hem de sıvının toplam (brüt) kütlesini verir; önce boş kabın kütlesi (dara) ölçülür, sonra dolu kabın kütlesinden dara çıkarılarak sadece sıvının net kütlesi bulunur.
14:14:13
AI Öğretmen
Burada temel fikir, kabın kütlesini hesaptan çıkarıp sadece sıvının kütlesine ulaşmaktır; çoğu öğrenci brüt kütle ile net kütleyi karıştırdığı için sadece dolu kabı tartmanın yeterli olduğunu zannedebilir.
14:14:13
AI Öğretmen
Şimdi daha iyi anladın mı?
14:14:50
Öğrenci
Evet hocam.
14:14:55
💭 AI Öğretmen
Hmm
14:14:59
🎥 Video
14:14:59
AI Öğretmen
Hacim konusu hakkında anlattıklarımı anladın mı?
14:15:31
Öğrenci
Anladım
14:15:34
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
14:15:34
❓ Soru medium
Metindeki örneklerden yola çıkarak, günlük hayatta sıvı maddelerin hacmini ölçmenin neden önemli olduğunu açıklayınız.
14:15:55
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
14:15:56
💭 AI Öğretmen
Şimdi bir bakalım
14:15:58
AI Öğretmen
Sıvı maddelerin hacmini ölçerken hangi durumlarda bu ölçümün hayatımızda işe yaradığını düşünürsek, hangi örnekler aklınıza geliyor?
14:15:59
AI Öğretmen
Mesela markette ya da mutfakta sıvı kullanırken, doğru miktarı bilmek neden önemli olabilir?
14:15:59
AI Öğretmen
Sıvıların hacmini ölçmek, günlük yaşamda hangi ihtiyaçları karşılamamıza yardımcı olur sizce?
14:18:03
Öğrenci
Cevabım: Mutfakta fazladan malzeme kullanırız
14:18:03
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
14:18:08
AI Öğretmen
Cevabın maalesef tam doğru değil; sadece “mutfakta fazladan malzeme kullanmak” kısmına odaklanmışsın.
14:18:10
AI Öğretmen
Doğru cevap: Sıvıların hacmini ölçmek hem alışverişte ihtiyacımız kadar sıvı almak için (örneğin 1 litre süt, 2 litre yağ gibi), hem de mutfakta tarifleri doğru uygulayıp istenen lezzeti yakalamak için önemlidir.
14:18:12
AI Öğretmen
Büyük olasılıkla “mutfak” örneğini görünce sadece malzeme israfını düşündün; oysa soru, hem alışverişte doğru miktarı hem de tariflerin tutması gibi daha genel nedenleri vurguluyor.
14:18:12
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
14:18:43
Öğrenci
Olur, devam edelim
14:18:45
💭 AI Öğretmen
Tamam, devam ediyoruz
14:18:49
🎥 Video
14:18:50
AI Öğretmen
Sıvıların hacmini ölçmek için kullanılan araçlar ve birimler hakkında anlattıklarımızı anladın mı?
14:19:35
Öğrenci
Anladım
14:19:38
💭 AI Öğretmen
Tam şimdi geliyor
14:19:38
❓ Soru medium
Bir kaptaki sütün hacmini dereceli silindir kullanarak nasıl belirleyeceğinizi adım adım açıklayınız.
14:23:50
Öğrenci
Cevabım: İlk önce kaba sütü koyarız, mL'yi yada litre'yi ölçeriz
14:23:50
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
14:23:55
AI Öğretmen
Cevabın tam doğru değil; çünkü dereceli silindiri nasıl kullanacağını adım adım anlatmamışsın.
14:23:57
AI Öğretmen
Doğru cevap: Önce süt, dereceli silindirin içine dikkatlice dökülür; sonra sütün silindirde ulaştığı seviye ölçekten gözlemlenir ve en son bu seviyeye karşılık gelen sayısal değer okunarak hacim mL veya L cinsinden belirlenir.
14:23:59
AI Öğretmen
Burada temel kural, hacmi doğrudan kaptan değil, üzerinde ölçek (dereceleme) bulunan dereceli silindirden okuyarak belirlemektir. Muhtemel karışıklık, sadece “kaba koyup mL ya da litreyi ölçeriz” demenin yeterli olacağını sanmak; oysa soruda özellikle dereceli silindirle yapılan ölçümün adımlarını ayrı ayrı açıklaman bekleniyor.
14:23:59
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
14:24:42
Öğrenci
Olur, devam edelim
14:24:43
💭 AI Öğretmen
Hemen devam edelim
14:24:48
🎥 Video
14:24:49
AI Öğretmen
Bu kısmı anladın mı, yoksa açıklamamı istediğin bir yer var mı?
14:25:32
Öğrenci
Buraya kadar anladık mı?
14:25:38
💭 AI Öğretmen
Tam burada kalalım
14:25:41
AI Öğretmen
Evet, buraya kadar anlatılanları anladın mı?
14:25:41
AI Öğretmen
Katının hacmini ölçmek için sıvının hacmindeki değişimi kullanmak mantıklı mı sana?
14:25:42
AI Öğretmen
Herhangi bir noktada takıldığın veya daha fazla açıklama istediğin bir yer var mı?
14:26:05
Öğrenci
Çok teşekkürler.
14:26:07
💭 AI Öğretmen
Rica ederim
14:26:09
AI Öğretmen
Rica ederim, başka soruların varsa sormaktan çekinme!
14:26:10
AI Öğretmen
Başka bir konuda yardım ister misin?
14:26:18
Öğrenci
Anladım
14:26:20
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
14:26:20
❓ Soru medium
İçerisinde 50 mL su bulunan dereceli bir silindire, özdeş iki bilye atıldığında su seviyesi 70 mL'ye yükseliyor. Eğer bu bilyelerden yalnızca bir tanesi başlangıçtaki aynı silindire atılsaydı, su seviyesi kaç mL olurdu? Cevabınızı nasıl bulduğunuzu açıklayınız.