AI Etüt Oturumu

Oturum Bilgileri

Başlangıç
11 February 2026, 17:44
Bitiş
11 February 2026, 18:03
Süre
20 dakika
Durum
Tamamlandı

📜 Oturum Detayları

17:44:26
Öğrenci
Evet, hazırım Hocam! Bu konuyu detaylıca anlatır mısın?
17:44:27
💭 AI Öğretmen
Harika, başlayalım
17:44:27
Görsel
Görsel
17:44:29
AI Öğretmen
Birbirini hiç kesmeyen ve aralarındaki uzaklık her noktada aynı olan doğrulara paralel doğrular denir.
17:44:30
AI Öğretmen
Yani bu doğrular ne kadar uzatırsak uzatalım hiçbir zaman birbiriyle karşılaşmaz ve aralarındaki mesafe hep sabit kalır.
17:44:31
AI Öğretmen
Günlük hayatta buna örnek olarak tren raylarının iki yanı verilebilir, rayların iki kenarı da birbirine paraleldir.
17:44:32
AI Öğretmen
Bir başka örnek olarak da bir defterin karşılıklı kenarlarını düşünebilirsin, bu kenarlar da birbirine paralel doğrular gibi davranır.
17:44:32
AI Öğretmen
İki paralel doğruyu kesen üçüncü bir doğru çizildiğinde bu üçüncü doğruya kesen doğru adı verilir.
17:44:33
AI Öğretmen
Kesen doğru, bu iki paralel doğruyu belirli noktalarda keser ve bu kesiştiği her noktada çeşitli açılar oluşur.
17:44:35
AI Öğretmen
Kesen doğruyu, paralel iki yolu kesen bir cadde gibi düşünebilirsin; cadde bu iki yolun içinden geçip ikisini de kesmiş olur.
17:44:39
AI Öğretmen
Bu kesişmeler sonucunda oluşan açılar belirli türlere ayrılır ve bu açılar arasındaki ilişkiler, doğruların paralel olma özelliğine bağlı olarak incelenir.
17:44:39
AI Öğretmen
Bu açıklamayı anladın mı?
17:45:38
Öğrenci
evet hocam
17:45:41
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:45:41
❓ Soru medium
Bir şehir planlamacısı, harita üzerinde iki caddeyi birbirine paralel olarak tasarlıyor. Daha sonra bu iki caddeyi kesen üçüncü bir bulvar çiziyor. Ancak, inşaat sırasında yapılan bir ölçüm hatası nedeniyle caddelerden birinin başlangıç noktasında diğerine olan uzaklığı 100 metre iken, caddenin sonunda bu uzaklığın 95 metre olduğu anlaşılıyor. Bu durumda, haritadaki "caddeler paraleldir" varsayımı, verilen metindeki paralel doğru tanımına göre neden geçersiz hale gelmiştir? İnşa edilen bulvarın (kesen doğrunun) bu caddelerin paralel olma durumuna bir etkisi var mıdır? Açıklayınız.
17:47:09
Öğrenci
Cevabım: evet paralel çünkü uzunlukları fraklı olsa da aslakesişmezler
17:47:10
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:47:17
AI Öğretmen
Cevabın ne yazık ki yanlış.
17:47:20
AI Öğretmen
Doğru cevap: "Caddeler paralel değildir çünkü paralel doğruların aralarındaki uzaklık her noktada aynı olmalıdır; burada ise bir noktada 100 m, başka bir noktada 95 m’dir, ayrıca bulvarın (kesen doğrunun) varlığı bu paralellik durumunu değiştirmez."
17:47:21
AI Öğretmen
Bu doğrudur çünkü verilen tanıma göre paralellik, sadece kesişmeme değil, doğrular arasındaki mesafenin her yerde sabit olması demektir.
17:47:24
AI Öğretmen
Muhtemel karışıklık, “kesişmiyorlarsa paraleldirler” şeklindeki yaygın ama eksik düşünceden kaynaklanıyor; oysa bu durumda doğrular birbirine yavaş yavaş yaklaşarak mesafeyi değiştiriyor ve bu da onların paralel olmadığını gösteriyor. Dolayısıyla doğru cevap, caddelerin paralel olmadığı ve bulvarın bu durumu etkilemediğidir.
17:47:25
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:48:11
Öğrenci
Olur, devam edelim
17:48:12
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam ediyoruz
17:48:19
Görsel
Görsel
17:48:21
AI Öğretmen
İki paralel doğruyu kesen başka bir doğru olduğunda, oluşan açılardan aynı yöne bakanlara yöndeş açılar denir.
17:48:22
AI Öğretmen
Bu kesen doğrunun, paralel doğruları kestiği iki ayrı kesişim noktası yani iki ayrı kavşak vardır.
17:48:23
AI Öğretmen
Bu iki kavşakta oluşan açılara baktığımızda, her iki kesişimde de aynı konumda yer alan açılar yöndeş açılardır.
17:48:25
AI Öğretmen
Örneğin bir kesişimde sağ üst tarafta bulunan açı ile diğer kesişimde sağ üst tarafta bulunan açı yöndeştir.
17:48:27
AI Öğretmen
Aynı şekilde, bir kesişimde sol alt tarafta bulunan açı ile diğer kesişimde sol alt tarafta bulunan açı da yöndeştir.
17:48:28
AI Öğretmen
Genel kural olarak, iki kesişim noktasında aynı köşede ya da aynı konumda bulunan açılar yöndeş açı olarak adlandırılır.
17:48:29
AI Öğretmen
Yöndeş açılarla ilgili bu kısmı anladın mı?
17:49:14
Öğrenci
evet
17:49:17
💭 AI Öğretmen
Hadi devam edelim
17:49:17
Görsel
Görsel
17:49:19
AI Öğretmen
İç ters açılar, iki paralel doğrunun bir kesenle oluşturduğu açılardan, paralel doğruların arasında kalan açı çiftidir.
17:49:21
AI Öğretmen
Buradaki “iç” kelimesi, bu açıların paralel iki doğrunun arasında, yani iç kısmında olduğunu anlatır.
17:49:23
AI Öğretmen
“Ters” ifadesi ise bu iki açının, onları kesen doğrunun farklı taraflarında bulunduğunu belirtir.
17:49:23
AI Öğretmen
Yani açılardan biri kesen doğrunun sol tarafında ve iç bölgede, diğeri sağ tarafında ve yine iç bölgede yer alır.
17:49:24
AI Öğretmen
Bu iki açı çapraz bir konum oluşturur ve bu yüzden iç ters açılar olarak adlandırılır.
17:49:25
AI Öğretmen
Bu açıların yerini zihninde canlandırmak için genellikle “Z” harfi şekli kullanılır.
17:49:26
AI Öğretmen
Paralel doğrular ve kesen doğru birlikte düşünüldüğünde, iç ters açılar Z harfinin iç kollarında kalan çapraz açılar gibi görünür.
17:49:27
AI Öğretmen
İç ters açılar konusunu anladın mı?
17:50:18
Öğrenci
evet
17:50:21
💭 AI Öğretmen
Hadi devam edelim
17:50:21
Görsel
Görsel
17:50:23
AI Öğretmen
Dış ters açılar, iki paralel doğruyu kesen bir kesen oluştuğunda ortaya çıkan bir açı türüdür.
17:50:24
AI Öğretmen
Buradaki dış olma özelliği, bu açıların iki paralel doğrunun dışında yer aldığını ifade eder.
17:50:26
AI Öğretmen
Ters olma özelliği ise bu açıların, kesen doğrunun farklı yani zıt taraflarında bulunması anlamına gelir.
17:50:27
AI Öğretmen
Yani paralel doğruların dışında kalan ve kesen doğrunun zıt taraflarında, çapraz konumda bulunan açılara dış ters açılar denir.
17:50:28
AI Öğretmen
Dış ters açılar konusunu anladın mı?
17:50:59
Öğrenci
evet
17:51:02
💭 AI Öğretmen
Haydi devam edelim
17:51:03
Görsel
Görsel
17:51:06
AI Öğretmen
İki paralel doğruyu bir tane kesen doğru kestiğinde, bu kesişmelerde oluşan açılar arasında önemli bir eşitlik ilişkisi bulunur.
17:51:07
AI Öğretmen
Bu durumda, daha önce öğrendiğimiz yöndeş açılar, iç ters açılar ve dış ters açılarının ölçüleri birbirine eşittir.
17:51:08
AI Öğretmen
Yani paralel doğrular ve bunları kesen bir doğru olduğunda, bu üç tür açı grubu aynı açı ölçüsüne sahiptir.
17:51:09
AI Öğretmen
Bu eşitlik, paralel doğrularla ilgili açı sorularında, bilmediğimiz açıların ölçülerini bulmak için doğrudan kullanılır.
17:51:09
AI Öğretmen
Özellikle bir açının ölçüsü verildiğinde, o açıya yöndeş, iç ters veya dış ters konumda bulunan açılar da aynı ölçüde kabul edilerek işlem yapılır.
17:51:11
AI Öğretmen
Bu sayede, tek bir açı ölçüsünü bilerek, diğer birçok açının ölçüsünü eşitlikten yararlanarak kolayca bulabiliriz.
17:51:11
AI Öğretmen
Bu kısmı anladın mı?
17:52:14
Öğrenci
yessssss
17:52:18
💭 AI Öğretmen
Hadi devam edelim
17:52:19
Görsel
Görsel
17:52:21
AI Öğretmen
Birbirine paralel iki doğruyu bir kesen kestiğinde, kesişim noktalarında toplam sekiz açı oluşur.
17:52:23
AI Öğretmen
Paralel iki caddeyi bir ara sokağın kesmesi, bu duruma karşılık gelir; bu benzetmede caddeler paralel doğrular, ara sokak ise kesendir.
17:52:23
AI Öğretmen
Ara sokak caddeleri dik kesmediği için oluşan açılardan bazıları dar açı, bazıları geniş açı olur.
17:52:24
AI Öğretmen
Bu düzenekte açılardan birinin ölçüsünün \(65^\circ\) olduğu kabul edilir.
17:52:25
AI Öğretmen
Paralel doğruların kesenle oluşturduğu bu durumda, yöndeş, iç ters ve dış ters konumdaki açılar eşit ölçülüdür.
17:52:26
AI Öğretmen
Dolayısıyla \(65^\circ\) olan açıya karşılık gelen bu açılar da \(65^\circ\) olur.
17:52:27
AI Öğretmen
Buraya kadar anlattıklarımı anladın mı?
17:53:13
Öğrenci
tabi ki
17:53:17
💭 AI Öğretmen
Hadi devam edelim
17:53:18
❓ Soru medium
Birbirine paralel iki doğru bir kesenle kesiştiğinde oluşan dar açılardan birinin ölçüsü 48° olarak verilmiştir. Bir öğrenci, bu bilgiyi kullanarak "metinde yöndeş, iç ters ve dış ters açıların eşit olduğu belirtildiği için, kesişim noktalarındaki tüm dar ve geniş açıların ölçüsü 48° olmalıdır" sonucuna varıyor. Bu öğrencinin yaptığı hatayı açıklayınız ve oluşan geniş açılardan birinin doğru ölçüsünü hesaplayınız.
17:54:33
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
17:54:34
💭 AI Öğretmen
Hemen bakıyorum
17:54:36
AI Öğretmen
Öğrencinin, hangi açıların eşit olduğunu anlamakta zorlandığını düşünüyor musun?
17:54:37
AI Öğretmen
Paralel doğrular ve kesenle oluşan açılarda, eşit olan açıların konumları hakkında ne söyleyebilirsin?
17:54:38
AI Öğretmen
Bir dar açı ile ona komşu olan geniş açının ölçülerinin nasıl ilişkili olduğunu düşünür müsün?
17:55:15
Öğrenci
Cevabım: yanlıştır çünkü bütünler açıdan bir geniş açı çıkmalı ve o açı da 132
17:55:15
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:55:23
AI Öğretmen
Aferin, hem hatayı doğru yakalamışsın hem de geniş açıyı bütünler açıdan 180° − 48° = 132° olarak doğru hesaplamışsın. Buradaki kilit nokta, komşu dar ve geniş açıların eşit değil, toplamlarının 180° olmasıdır.
17:55:24
AI Öğretmen
Therefore, the correct answer is 132°.
17:55:24
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:55:53
Öğrenci
Olur, devam edelim
17:55:54
💭 AI Öğretmen
Harika, devam edelim
17:56:03
Görsel
Görsel
17:56:05
AI Öğretmen
Paralel iki doğruyu bir kesen kestiğinde oluşan yöndeş, iç ters ve dış ters açı çiftlerinin ölçüleri birbirine eşittir.
17:56:07
AI Öğretmen
Bu yüzden ölçüsü 65° olan bir açı varsa, ona yöndeş olan açı da 65° olur.
17:56:08
AI Öğretmen
Aynı şekilde, bu açıya iç ters olan açının ölçüsü de 65° bulunur.
17:56:09
AI Öğretmen
Dış ters açı çifti için de ölçüler eşit olduğundan, bu açının dış ters açısı da 65°’tir.
17:56:11
AI Öğretmen
Ayrıca, bu açının yanında bulunan komşu geniş açı, bu dar açıyla bütünlerdir, yani toplamları 180°’dir.
17:56:12
AI Öğretmen
Bu nedenle komşu geniş açının ölçüsü 180°−65°=115° olarak bulunur.
17:56:13
AI Öğretmen
Bu açıklamayı anladın mı?
17:56:54
Öğrenci
evet,
17:56:57
💭 AI Öğretmen
Haydi devam edelim
17:56:57
Görsel
Görsel
17:57:00
AI Öğretmen
Paralel iki doğruyu kesen bir doğruya “kesen” denir ve bu kesen, paralel doğruları kestiğinde, kesim noktalarında birçok açı oluşur.
17:57:01
AI Öğretmen
Kesen doğrulara dik değilse, yani onlarla tam $90^\circ$lik açı yapmıyorsa, oluşan bu açılar arasında sadece iki farklı açı ölçüsü vardır.
17:57:02
AI Öğretmen
Bu iki açı ölçüsünden biri dar açıdır, yani $90^\circ$’den küçük olan açıdır.
17:57:03
AI Öğretmen
Diğeri ise geniş açıdır, yani $90^\circ$ ile $180^\circ$ arasında olan açıdır.
17:57:04
AI Öğretmen
Bu durumda, kesen ile paralel doğruların kesiştiği noktalarda oluşan tüm dar açıların ölçüleri birbirine eşittir.
17:57:05
AI Öğretmen
Aynı şekilde, oluşan tüm geniş açıların ölçüleri de birbirine eşittir.
17:57:08
AI Öğretmen
Yani şekle baktığında, hangi dar açıyı ölçersen ölç, hepsi aynı dereceyi gösterecek; hangi geniş açıyı ölçersen ölç, onlar da kendi aralarında aynı dereceyi gösterecektir.
17:57:09
AI Öğretmen
Bir dar açı ile ona komşu olan geniş açı yan yana durur ve birlikte düz bir açı oluşturur.
17:57:11
AI Öğretmen
Bu iki açı “bütünler açılar”dır, yani ölçülerinin toplamı her zaman $180^\circ$’dir.
17:57:12
AI Öğretmen
Bu yüzden herhangi bir dar açı ile ona bitişik olan geniş açının derecelerini topladığımızda sonucu her zaman $180^\circ$ olarak buluruz.
17:57:13
AI Öğretmen
Anlattıklarımı anladın mı?
17:58:19
Öğrenci
Anladım
17:58:21
💭 AI Öğretmen
Hadi devam edelim
17:58:22
Görsel
Görsel
17:58:27
AI Öğretmen
Yöndeş, iç ters ve dış ters açıların ölçüleriyle ilgili kurallar, sadece en başta verilen iki doğrunun birbirine paralel olması durumunda geçerlidir.
17:58:28
AI Öğretmen
Eğer bu iki doğru paralel değilse, yöndeş, iç ters veya dış ters açıların ölçülerinin birbirine eşit olması gerekmez, yani eşitlik zorunlu değildir.
17:58:29
AI Öğretmen
Bu yüzden, açıların eşit olduğu ile ilgili herhangi bir sonuca varmadan önce, mutlaka ilk iş olarak doğruların paralel olup olmadığını kontrol etmek gerekir.
17:58:30
AI Öğretmen
Yöndeş, iç ters ve dış ters açıların paralel doğrular için geçerli olduğunu anladın mı?
17:59:08
Öğrenci
Anladım
17:59:10
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:59:11
❓ Soru medium
Matematik dersinde, öğretmen tahtaya k ve l doğrularının bir m doğrusu ile kesiştiği bir şekil çiziyor ve A açısının 75° olduğunu belirtiyor. Öğrencilerden biri olan Arda, B açısının ölçüsünü bulmak için şu mantığı kullanıyor: "A ve B açıları iç ters açılardır. İç ters açıların ölçüleri daima birbirine eşit olduğundan, B açısının ölçüsü de 75° olmalıdır." Arda'nın bu sonuca varırken yaptığı temel hata nedir ve bu hata düzeltildiğinde, sadece verilen bilgilere dayanarak B açısının ölçüsü hakkında ne söylenebilir?
18:01:50
Öğrenci
Cevabım: a ve b bütünler açılar ve 105 derece
18:01:51
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
18:01:57
AI Öğretmen
Cevabın maalesef yanlış.
18:02:01
AI Öğretmen
Doğru cevap: Arda’nın temel hatası, iç ters açıların her zaman eşit olduğunu sanmasıdır; oysa bu yalnızca doğrular paralel ise geçerlidir ve soruda k ile l doğrularının paralel olduğu bilgisi verilmemiştir. Dolayısıyla sadece verilen bilgilere dayanarak B açısının ölçüsü bulunamaz, “hesaplanamaz” dememiz gerekir.
18:02:04
AI Öğretmen
Senin ek hatan ise A ve B’yi “bütünler açılar” kabul edip 180°’den çıkararak 105° bulman; soruda A ile B’nin toplamının 180° olduğuna dair de hiçbir bilgi yok. Dolayısıyla doğru cevap: B açısının ölçüsü verilen bilgilerle belirlenemez.
18:02:04
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
18:02:47
Öğrenci
hayyyır
18:02:49
💭 AI Öğretmen
Tamam, sorun değil
18:03:08
AI Öğretmen
Cevabın maalesef yanlış.
18:03:09
AI Öğretmen
Arda’nın temel hatası, iç ters açıların her zaman eşit olduğunu sanmasıdır; bu eşitlik yalnızca k ve l doğruları paralel ise geçerlidir. Soruda doğruların paralel olduğu bilgisi verilmediği için bu kuralı kullanamaz.
18:03:11
AI Öğretmen
Bu hata düzeltilince, elimizdeki bilgilerle B açısının kaç derece olduğunu kesin olarak söyleyemeyiz; B açısının ölçüsü hesaplanamaz. Dolayısıyla doğru cevap, B açısının ölçüsü hakkında net bir sonuca varılamayacağıdır.
18:03:11
AI Öğretmen
Şimdi daha iyi anladın mı?
18:03:47
Öğrenci
evet
18:03:48
💭 AI Öğretmen
Tamam, peki
18:03:58
AI Öğretmen
Bu derste paralel doğrular, kesen doğrular ve bu doğruların oluşturduğu yöndeş, iç ters ve dış ters açılar konularını öğrendik. Ayrıca bu açıların ölçülerinin paralel doğrular için eşit olduğu ve aralarındaki temel açı ilişkilerini inceledik. Harika bir çalışma oldu, başarılarının devamını dilerim! Hoşça kal!