AI Etüt Oturumu

Oturum Bilgileri

Başlangıç
21 February 2026, 12:36
Bitiş
Devam ediyor
Süre
20 dakika
Durum
Devam Ediyor

📜 Oturum Detayları

12:36:35
Öğrenci
Evet, hazırım Hocam! Bu konuyu detaylıca anlatır mısın?
12:36:35
Görsel
Görsel
12:36:38
AI Öğretmen
Harika, o zaman başlayalım! Bu bölümde **Basit Makinelerin Temel Prensibi ve Altın Kural** konusunu işleyeceğiz.
12:36:41
AI Öğretmen
Basit makineler, iş yapmayı kolaylaştıran araçlardır. Yani daha az kuvvet harcayarak aynı işi yapabilmeni sağlarlar. Ama burada çok önemli bir şey var: az kuvvet harcıyorsan, daha uzun bir yol kat etmek zorunda kalırsın. Yani kuvvetten kazanıyorsun, ama yoldan kaybediyorsun.
12:36:43
AI Öğretmen
**Altın kural** da tam olarak bunu söylüyor: Hiçbir basit makine sana işten veya enerjiden kazanç sağlamaz. Sadece kuvvet ile yol arasında bir değiş tokuş yaşanır. Görselde de bunu temsil eden basit makinelerin nasıl çalıştığını görebilirsin.
12:36:44
AI Öğretmen
Açıklamam senin için anlaşılır oldu mu?
12:37:28
Öğrenci
Hangi basit makineler sadece kuvvetin yönünü değiştirir?
12:37:34
AI Öğretmen
Güzel soru! Bunu ilerleyen konularda daha detaylı göreceğiz ama kısaca söyleyeyim: **sabit makara** bunun en klasik örneğidir. Yükü kaldırırken aynı kuvveti harcarsın, ama ipi aşağı çekerek yükü yukarı kaldırabilirsin. Yani kuvvetin yönü değişir, ama büyüklüğü değişmez.
12:37:35
AI Öğretmen
Bu tür makinelerde ne kuvvetten kazanırsın ne de yoldan, sadece yön değişir. Altın kural burada da geçerli: işten kazanç yok!
12:37:36
AI Öğretmen
Bu kısımla ilgili aklına takılan bir şey var mı?
12:38:04
Öğrenci
Her şey açık, teşekkürler!
12:38:08
AI Öğretmen
Ne güzel, her şey anlaşıldıysa harika! Şimdi sana bu konuyla ilgili kısa bir soru sormak istiyorum, hazır mısın?
12:38:09
❓ Soru medium
Basit makinelerde kuvvetten kazanç ve yoldan kayıp arasındaki ilişkiyi, işin korunumu ilkesi bağlamında açıklayınız.
12:38:35
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
12:38:39
AI Öğretmen
Tabii! Şunu düşün: İş = Kuvvet x Yol formülünde, eğer kuvveti azaltırsan ama yapılan toplam iş sabit kalması gerekiyorsa, yola ne olmalı?
12:40:11
Öğrenci
Cevabım: eğer kuvvetten kazanç sağlamak istiyorsak yükü en uç noktaya koymalıyız yani yolu uzatmalıyız yoldan kazanç istiyorsak yolu kısaltmalıyız ve kuvveti artırmalıyız
12:40:11
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
12:40:15
AI Öğretmen
Doğru yoldayısın ama sorunun odak noktası biraz farklı. Soru, kuvvetten kazanç ile yoldan kayıp arasındaki ilişkiyi **işin korunumu** yani "İş = Kuvvet x Yol" ilkesiyle açıklamak istiyor.
12:40:19
AI Öğretmen
Yani şöyle düşün: Toplam iş sabit kalmalı. Kuvveti azaltırsan, iş sabit kalsın diye yol artmak zorunda. Bu yüzden kuvvetten kazanınca yoldan kaybedersin. Basit makineler sana enerji "yaratmaz", sadece kuvvet ve yol arasında değiş tokuş yapar. Anlaşıldı mı?
12:41:57
Öğrenci
Anladım hocam.
12:42:00
AI Öğretmen
Harika! O zaman devam edelim.
12:42:00
Görsel
Görsel
12:42:02
AI Öğretmen
Şimdi **Makaralar** konusuna geçiyoruz!
12:42:07
AI Öğretmen
Az önce sabit makaradan bahsetmiştik, hatırlıyor musun? Sabit makara sadece kuvvetin yönünü değiştirir, kuvvetten kazanç sağlamaz. Ama bir de **hareketli makara** var; bu yükle birlikte hareket eder ve yükün ağırlığı ipler arasında paylaşıldığı için daha az kuvvetle aynı yükü kaldırabilirsin. Yani kuvvetten kazanırsın ama bunun karşılığında daha uzun ip çekmen gerekir, yoldan kaybedersin.
12:42:08
AI Öğretmen
Bu ikisini birleştirince de **palanga** elde edilir. Hareketli makara sayısı arttıkça kuvvet kazancı da artar.
12:42:10
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
12:42:40
Öğrenci
Evet, çok net!
12:42:43
AI Öğretmen
Süper! O zaman sana bu konuyla ilgili kısa bir pratik soru gelecek.
12:42:44
❓ Soru medium
Ağır bir yükü belirli bir yüksekliğe kaldırmak amacıyla yalnızca sabit makara veya yalnızca hareketli makara kullanmak yerine, bu ikisinin birleşiminden oluşan bir palanga sistemi kurmanın temel gerekçelerini kuvvet kazancı ve uygulama kolaylığı açısından analiz ediniz.
12:43:04
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
12:43:08
AI Öğretmen
Tabii! Şunu düşün: Sabit makara ve hareketli makaranın her birinin tek başına kullandığında ne gibi bir **eksikliği** var?
12:43:11
AI Öğretmen
Sabit makara kuvvetin yönünü değiştiriyor ama kuvvetten kazanç sağlamıyor. Hareketli makara ise kuvvetten kazanç sağlıyor ama ipi **yukarı doğru** çekmeni gerektiriyor. Bu iki sorunu aynı anda çözmek istesen ne yaparsın?
12:43:40
Öğrenci
Cevabım: palanga kullanırım
12:43:40
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
12:43:45
AI Öğretmen
Doğru düşünüyorsun ama biraz daha açar mısın? Palangayı neden tercih edersin, sabit ve hareketli makarayı ayrı ayrı kullanmaya kıyasla ne gibi avantajları var?
12:46:37
Öğrenci
sabit maraka işin yönünü harektli ise kuvveten kazan sağlar palanga iksiibde yapar
12:46:44
AI Öğretmen
Tam olarak! Palangada iki avantaj bir arada oluyor: hareketli makara sayesinde **kuvvetten kazanç** sağlanır, sabit makara sayesinde ise **kuvvetin yönü değişir** ve ipi aşağı çekerek yükü kaldırabilirsin. Bu da hem daha az kuvvet harcamayı hem de daha kolay ve ergonomik bir uygulama yapmayı sağlar.
12:46:45
AI Öğretmen
Anlaşıldı mı?
12:47:09
Öğrenci
evet
12:47:12
AI Öğretmen
Harika, devam edelim!
12:47:12
Görsel
Görsel
12:47:15
AI Öğretmen
Şimdi **Kaldıraçlar** konusuna geçiyoruz!
12:47:18
AI Öğretmen
Kaldıraç, bir destek noktası etrafında dönen bir çubuktur. Temel mantık şu: **kuvvet kolun** uzunluğu **yük kolundan** uzun olursa daha az kuvvetle daha büyük yükü kaldırabilirsin. Tahterevalli bunu çok güzel örnekliyor zaten!
12:47:20
AI Öğretmen
Kaldıraçlar üç tipe ayrılıyor. Görselde de bunları görmüşsündür. Desteğin ortada olduğu tip (tahterevalli gibi), yükün ortada olduğu tip (el arabası gibi) ve kuvvetin ortada olduğu tip (cımbız gibi). Her birinde kuvvet kolu ile yük kolunun konumuna göre farklı kazanç veya kayıplar oluşuyor.
12:47:22
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
12:47:53
Öğrenci
Evet, gayet net!
12:47:56
AI Öğretmen
Harika! O zaman sana bu konuyla ilgili kısa bir pratik soru geliyor.
12:47:57
❓ Soru medium
Kuvvetten kazanç sağlamak, basit makinelerin temel amaçlarından biriyken, neden cımbız veya maşa gibi aletlerde bilinçli olarak kuvvetten kayıp yaşatan kaldıraç tipi kullanılır? Bu tercihin arkasındaki mekanik avantajı, kuvvet kolu ve yük kolu ilişkisi üzerinden açıklayınız.
12:48:04
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
12:48:08
AI Öğretmen
Tabii! Şunu düşün: Cımbızla bir şey tutarken amacın ne? Büyük bir yükü kaldırmak mı, yoksa küçük ve hassas bir cismi **kontrol etmek** mi?
12:48:09
AI Öğretmen
Kuvvetten kaybediyorsan ama yoldan kazanıyorsan, bu yük kolunun ucunda ne anlama gelir?
12:49:53
Öğrenci
Cevabım: kuvveten kazanıyorsam yoldan kaybederim ve küçük bir kuvvet uygularım yoldan kazanıyorsam kuvveten kaybederim ve kuvvet en fazla olur cımbızda ise yoldan kazanç sağlarım kuvvet ortqda oldupu için kuvveten kaybederim
12:49:53
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
12:49:57
AI Öğretmen
Doğru yoldayısın! Cımbızda kuvvetten kaybedip yoldan kazandığını söyledin, bu kısmı güzel yakaladın.
12:50:01
AI Öğretmen
Ama şunu da eklememiz lazım: peki bu yoldan kazanç bize ne sağlıyor? Kuvvet kolunda küçük bir hareket yapınca yük kolunun ucunda **çok daha büyük ve hızlı bir hareket** elde ediyoruz. Bu sayede cımbız, küçük ve hassas cisimleri kontrol etmek için mükemmel oluyor. Yani amaç kuvvet kazanmak değil, **hassasiyet ve geniş hareket aralığı** elde etmek. Anlaşıldı mı?
12:50:32
Öğrenci
evet
12:50:35
AI Öğretmen
Harika, devam edelim!
12:50:35
Görsel
Görsel
12:50:38
AI Öğretmen
Şimdi **Eğik Düzlem** konusuna geçiyoruz!
12:50:41
AI Öğretmen
Eğik düzlem, bir ucu diğerinden yüksek olan rampalar için kullanılan bir basit makine türüdür. Engelli rampaları ya da bir kamyona yük yüklerken kullanılan tahta rampaları düşün. Yükü direk yukarı kaldırmak yerine rampadan kaydırarak taşırsın, bu daha az kuvvet gerektirir. Yani eğik düzlemde her zaman **kuvvetten kazanç** sağlanır.
12:50:43
AI Öğretmen
Ama altın kural burada da geçerli: rampa ne kadar uzunsa, yani eğim ne kadar azsa kuvvet kazancı o kadar artar, ama daha uzun bir yol kat etmek zorunda kalırsın.
12:50:44
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
12:51:17
Öğrenci
Kuvvetten kazanç nasıl hesaplanır?
12:51:20
AI Öğretmen
Kuvvetten kazanç şu formülle hesaplanır:
12:51:21
AI Öğretmen
**Kuvvet Kazancı = Yük / Uygulanan Kuvvet**
12:51:24
AI Öğretmen
Eğik düzlemde ise bunu rampa boyuyla da ilişkilendirebiliriz. Rampa boyu ne kadar uzunsa, o kadar az kuvvet uygularsın. Yani şöyle de düşünebilirsin: eğer rampa boyu yüksekliğin 3 katıysa, uygulaman gereken kuvvet yükün 3'te 1'i kadar olur.
12:51:25
AI Öğretmen
Açıklamam senin için anlaşılır oldu mu?
12:51:48
Öğrenci
Evet, gayet açık!
12:51:51
AI Öğretmen
Harika! O zaman sana bu konuyla ilgili kısa bir pratik soru geliyor.
12:51:51
❓ Soru medium
Ağır bir yükü bir kamyona yüklemek için iki farklı rampa seçeneğiniz var: biri kısa ve dik, diğeri ise uzun ve az eğimli. Yükü daha az kuvvet uygulayarak kamyona çıkarmak için hangi rampayı tercih etmeniz gerektiğini ve bu tercihinizin getireceği dezavantajın ne olacağını gerekçeleriyle açıklayınız.
12:51:59
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
12:52:02
AI Öğretmen
Tabii! Şunu düşün: az önce konuştuğumuz üzere, rampa boyu uzadıkça eğim azalır. Eğim azaldıkça kuvvet kazancı ne olur?
13:27:06
Öğrenci
Cevabım: eğim azaldıkça kuvvet kazancı artar
13:27:07
AI Öğretmen
Bir bakalım.
13:27:10
AI Öğretmen
Doğru! Peki o zaman hangi rampayı seçersin ve bunun dezavantajı ne olur?
13:27:24
Öğrenci
düz?
13:27:28
AI Öğretmen
Sanırım tam olarak anlamadım, soruyu sormak istedim: hangi rampayı seçerdin ve neden? Dezavantajı da söylemeyi unutma!
13:27:55
Öğrenci
rampa çeşitleri nasıl
13:27:58
AI Öğretmen
Sorun yok, doğru cevabı birlikte bulalım!
13:28:01
AI Öğretmen
**Uzun ve az eğimli** rampayı seçmen gerekiyor. Çünkü eğim azaldıkça kuvvet kazancı artar, yani daha az kuvvet harcarsın. Ama dezavantajı şu: aynı yüksekliğe çıkmak için çok daha uzun bir mesafe boyunca itmek zorunda kalırsın. Yani kuvvetten kazanırken yoldan kaybedersin.
13:28:02
AI Öğretmen
Anlaşıldı mı?
13:28:19
Öğrenci
evet
13:28:21
AI Öğretmen
Harika, devam edelim!
13:28:22
Görsel
Görsel
13:28:26
AI Öğretmen
Şimdi **Vida** konusuna geçiyoruz!
13:28:29
AI Öğretmen
Vida aslında silindir üzerine sarılmış bir eğik düzlemdir. Yani az önce öğrendiğin eğik düzlem prensibinin farklı bir formudur. Vidayı çevirirken küçük bir kuvvet uygularsın ama vida çok sayıda dönüş yaparak ilerler, yani uzun bir yol kat eder. Böylece kuvvetten kazanırsın ama yoldan kaybedersin.
13:28:30
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:28:54
Öğrenci
Evet, çok net!
13:28:58
AI Öğretmen
Harika! O zaman sana bu konuyla ilgili kısa bir pratik soru geliyor.
13:28:59
❓ Soru medium
Vidanın 'silindir üzerine sarılmış bir eğik düzlem' olarak tanımlanması, bu basit makinenin sağladığı kuvvet kazancı ve yol kaybı arasındaki ilişkiyi nasıl açıklar?
13:29:18
Öğrenci
tamam
13:29:22
AI Öğretmen
Henüz cevabını almadım! Bu soruyu cevaplamaya çalışır mısın?
13:29:36
Öğrenci
soru nerde
13:29:40
AI Öğretmen
Soru ekranda görünüyor olmalı! Vidanın eğik düzlemle ilişkisi ve kuvvet kazancı hakkında ne düşünüyorsun?
13:30:09
Öğrenci
vida sayesinde kuvvet kazancı artmış olmalı
13:30:15
AI Öğretmen
Doğru yoldayısın! Ama biraz daha açar mısın? Vidayı tahtaya çakarken küçük bir döndürme kuvveti uygularsın, peki bu nasıl büyük bir kuvvete dönüşüyor? Eğik düzlemle bağlantısını düşün.
13:30:37
Öğrenci
yoldan kaynaklı olabilirmi
13:30:40
AI Öğretmen
Doğru fikre yaklaşıyorsun! Şöyle açıklayayım:
13:30:43
AI Öğretmen
Vidanın dişleri, silindirin etrafında sarılmış uzun bir eğik düzlem oluşturur. Vidayı birkaç milimetre ilerletmek için onu defalarca döndürmek, yani çok uzun bir dairesel yol kat etmek gerekir. Bu **yoldan kayıp** demek. Buna karşılık o küçük döndürme kuvveti, vidanın malzemeye saplanması için gereken çok büyük bir kuvvete dönüşür. Yani **yoldan kaybedince kuvvetten kazanırsın.**
13:30:45
AI Öğretmen
Anlaşıldı mı?
13:31:12
Öğrenci
evet
13:31:16
AI Öğretmen
Harika, devam edelim!
13:31:16
Görsel
Görsel
13:31:19
AI Öğretmen
Şimdi **Çıkrık** konusuna geçiyoruz!
13:31:23
AI Öğretmen
Çıkrık, aynı eksende dönen ama farklı yarıçaplara sahip iki silindirden oluşur. Kuvveti büyük yarıçaplı silindire uygularsın, yük ise küçük yarıçaplı silindire bağlıdır. Büyük yarıçap ($R$) küçük yarıçaptan ($r$) büyük olduğu için daha az kuvvetle yükü kaldırabilirsin, yani **kuvvetten kazanç** sağlarsın.
13:31:24
AI Öğretmen
Su kuyusunu düşün: kolu döndürürsün, kova yukarı çıkar. Kapı kolu da aynı mantıkla çalışır!
13:31:25
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?