AI Etüt Oturumu

Oturum Bilgileri

Başlangıç
22 February 2026, 13:37
Bitiş
Devam ediyor
Süre
26 dakika
Durum
Devam Ediyor

📜 Oturum Detayları

13:37:15
Öğrenci
Evet, hazırım Hocam! Bu konuyu detaylıca anlatır mısın?
13:37:16
Görsel
Görsel
13:37:20
AI Öğretmen
Hadi o zaman başlayalım! Bu bölümün adı **Yazım Kuralları** ve biraz önce gördüğün görselde de ana fikri paylaştım seninle.
13:37:23
AI Öğretmen
Yazım kuralları aslında çok basit bir şey: Yazdığımız kelimelerin doğru yazılmasını sağlayan kurallardır. Mesela "kitap" yerine "kıtap" yazsak, okuyanda kafası karışır değil mi? İşte bu yüzden bu kurallar var, yazmayı hem düzenli hem de anlaşılır hale getiriyorlar.
13:37:24
AI Öğretmen
Bu bölümde büyük harf kullanımından, kelimelerin doğru yazılışına kadar pek çok kural göreceğiz. Ama önce sana şunu sorayım: Anlattıklarım senin için anlaşılır oldu mu?
13:37:57
Öğrenci
Evet, çok net!
13:38:00
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:38:01
❓ Soru basic
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde büyük harflerin kullanımı ile ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?
13:39:39
Öğrenci
Cevabım C Şıkkıdır.
13:39:39
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
13:39:43
AI Öğretmen
Tebrikler, doğru! "Güneş" kelimesi burada günlük bir olayı anlatıyor, astronomik terim olarak kullanılmıyor. Bu yüzden küçük harfle "güneş" yazılmalıydı.
13:39:44
AI Öğretmen
Anladın mı?
13:40:09
Öğrenci
Tabiki
13:40:12
AI Öğretmen
Süper! O zaman devam edelim.
13:40:12
Görsel
Görsel
13:40:16
AI Öğretmen
Şimdi **Büyük Harf Kullanımı** konusuna geçiyoruz. Az önce gördüğün görselde de örnekler vardı, hemen üzerine konuşalım.
13:40:18
AI Öğretmen
Büyük harf kullanımında üç temel durum var: her cümle büyük harfle başlar, kişi adları ve soyadları büyük harfle yazılır, bir de kişi adlarının yanındaki unvan ve lakaplar büyük harfle başlar. Mesela "Gazi Mustafa Kemal" ya da "Avukat Öğe Hanım" gibi.
13:40:19
AI Öğretmen
Bu kısımla ilgili aklına takılan bir şey var mı?
13:40:39
Öğrenci
Evet, kaldığımız yerden devam edelim hocam!
13:40:42
AI Öğretmen
Peki, o zaman devam edelim! Büyük harf konusunu iyi kavradın, şimdi sana bir pratik sorusu geliyor.
13:40:43
❓ Soru medium
Bir kişinin adıyla birlikte kullanılan unvan veya meslek adlarının da neden büyük harfle başlaması gerektiğini metindeki kuralları birleştirerek açıklayınız.
13:42:13
Öğrenci
Cevabım: Kişinin kendisine özel ünvanı olması
13:42:14
AI Öğretmen
Kontrol ediyorum.
13:42:17
AI Öğretmen
Doğru yoldayısın! Unvanın o kişiye özel hale gelmesi çok iyi bir nokta.
13:42:20
AI Öğretmen
Bunu biraz genişletelim: "avukat" kelimesi tek başına genel bir meslek adıyken, "Avukat Öğe Hanım" dediğimizde artık o kişiye ait özel bir unvan haline geliyor. Yani kişi adının bir parçası oluyor, bu yüzden de büyük harfle yazılıyor. Anladın mı?
13:42:54
Öğrenci
Elvette
13:42:56
AI Öğretmen
Devam edelim o zaman!
13:42:57
Görsel
Görsel
13:43:00
AI Öğretmen
Doğru yoldayısın! Unvanın o kişiye özel hale gelmesi çok iyi bir nokta.
13:43:01
AI Öğretmen
Şimdi büyük harf konusunun devamına bakıyoruz. Görselde de gördüğün gibi birkaç önemli kural daha var.
13:43:05
AI Öğretmen
Kurum adlarının her kelimesi büyük harfle yazılır, "Ziraat Bankası" gibi. Gezegen ve yıldız adları da büyük harfle başlar, "Satürn", "Venüs" gibi. En ilginç kural ise şu: "güneş", "ay", "dünya" kelimeleri coğrafi terim olarak kullanılırsa büyük, normal anlamda kullanılırsa küçük harfle yazılır. Mesela "Dünya'nın uydusu Ay'dır" derken büyük, ama "Bu ay çok para harcadım" derken küçük yazarsın.
13:43:07
AI Öğretmen
Bu kısımla ilgili aklına takılan bir şey var mı?
13:43:44
Öğrenci
Her şey net, teşekkürler!
13:43:48
AI Öğretmen
Rica ederim! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:43:48
❓ Soru medium
"Dünya, güneş, ay" kelimelerinin yazımında neden bazen büyük harf, bazen ise küçük harf kullanıldığını her bir durum için birer örnek cümle kurarak açıklayınız.
13:44:40
Öğrenci
Cevabım: Biri özel isim diyeri değil
13:44:40
AI Öğretmen
Kontrol ediyorum.
13:44:43
AI Öğretmen
Doğru yöndesin! Ama biraz daha açalım.
13:44:46
AI Öğretmen
"Dünya" gezegeni kastederken özel isim gibi davranır ve büyük yazılır. Ama "bu ay çok yoruldum" derken "ay" zaman anlamında kullanılıyor, özel isim değil. Yani fark şu: gök cismi adı olarak kullanılırsa büyük, günlük/mecazi anlamda kullanılırsa küçük harfle yazılır. Anladın mı?
13:46:08
Öğrenci
Evet hocam teşekkürler en iyi hoca sizsiniz
13:46:11
AI Öğretmen
Teşekkür ederim, çok naziksin! Devam edelim o zaman.
13:46:12
Görsel
Görsel
13:46:16
AI Öğretmen
Şimdi **Özel Adlarda Büyük Harf** konusuna geçiyoruz. Az önce gördüğün görselde de örnekler vardı.
13:46:18
AI Öğretmen
Bu bölümde dört önemli kural var: millet ve dil adları büyük harfle başlar ("Türk", "Fransızca"), bayram adlarının her kelimesi büyük harfle yazılır ("Kurban Bayramı"), şiirlerde her dizenin ilk kelimesi büyük harfle başlar, kitap ve dergi adlarında da her kelime büyük harfle yazılır ("Bilim Çocuk").
13:46:20
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:46:49
Öğrenci
Evet, her şey net!
13:46:52
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:46:53
❓ Soru medium
Hem "Kurban Bayramı" gibi özel gün adlarının hem de "İnci Küpeli Kız" gibi sanat eseri adlarının her kelimesinin büyük harfle yazılmasının arkasındaki ortak sebep ne olabilir?
13:47:31
Öğrenci
Cevabım: Ondan birtane olması
13:47:31
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
13:47:34
AI Öğretmen
Doğru yöndesin! Biraz daha açalım.
13:47:38
AI Öğretmen
İkisinin de ortak sebebi şu: her ikisi de **tek ve belirli bir şeyi** ifade eden özel adlar. "Kurban Bayramı" tek bir bayramın adı, "İnci Küpeli Kız" da tek bir tablonun adı. Özel adlar genel kelimelerden ayrılsın diye her kelimesi büyük harfle yazılıyor. Anladın mı?
13:48:19
Öğrenci
Anladım hocam.
13:48:22
AI Öğretmen
Süper! Devam edelim o zaman.
13:48:23
Görsel
Görsel
13:48:27
AI Öğretmen
Şimdi **Özel Adların Yazımı** konusuna geçiyoruz. Az önce gördüğün görselde de örnekler vardı.
13:48:30
AI Öğretmen
Bu bölümde çok önemli bir kural var: özel adlara eklenen çekim ekleri kesme işaretiyle ayrılır, "Dubai'de", "Uludağ'a" gibi. Ama yapım ekleri, yani kelimeyi dönüştüren ekler, kesme işareti olmadan bitişik yazılır. Mesela "Çanakkaleli" dediğimizde kesme işareti kullanmıyoruz.
13:48:32
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:48:54
Öğrenci
Peki, kurum adlarında çekim eki nasıl eklenir?
13:48:58
AI Öğretmen
Aynı kural geçerli! Mesela "Ziraat Bankası'nda" yazarken kesme işareti kullanıyoruz, çünkü "Ziraat Bankası" bir özel ad.
13:48:59
AI Öğretmen
Kısaca kural şu: hangi özel ad olursa olsun, şehir, ülke, kurum fark etmez, çekim eki geldiğinde kesme işareti şart.
13:49:01
AI Öğretmen
Açıklamam senin için anlaşılır oldu mu?
13:49:23
Öğrenci
Katı maddelerin başka hangi özellikleri var?
13:49:27
AI Öğretmen
Bu soru fizikle ilgili, şu an yazım kuralları öğreniyoruz. Hadi konumuza dönelim!
13:49:30
AI Öğretmen
Başka aklına takılan bir şey var mı bu konuyla ilgili?
13:49:40
Öğrenci
Hayır, her şey yolunda!
13:49:43
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:49:44
❓ Soru medium
Özel adlara gelen "Çanakkaleli" kelimesindeki gibi yapım ekleriyle "Dubai'de" kelimesindeki gibi çekim eklerinin yazılışı arasında nasıl bir kural farkı vardır? Açıklayınız.
13:50:40
Öğrenci
Cevabım: Biri özel ad diyerine ek gelmiş
13:50:41
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
13:50:44
AI Öğretmen
Doğru yöndesin ama biraz daha açalım.
13:50:47
AI Öğretmen
Fark şu: yapım ekleri kelimeyi dönüştürür ve kesme işareti kullanılmaz, "Çanakkaleli" gibi. Çekim ekleri ise anlamı değiştirmez, sadece "-de, -a, -dan" gibi anlamlar katar ve kesme işaretiyle ayrılır, "Dubai'de" gibi. Yani asıl fark kesme işaretinin kullanılıp kullanılmamasıdır. Anladın mı?
13:51:42
Öğrenci
Anladım hocam.
13:51:43
Öğrenci
Anladım Hocam
13:51:45
AI Öğretmen
Harika! Devam edelim o zaman.
13:51:46
Görsel
Görsel
13:51:46
AI Öğretmen
Harika! Devam edelim o zaman.
13:51:47
Görsel
Görsel
13:51:49
AI Öğretmen
Şimdi **Sayı, Tarih ve Kısaltma** konusuna geçiyoruz. Görselde de gördüğün gibi birkaç pratik kural var.
13:51:52
AI Öğretmen
Sayılar birden fazla kelimeyse ayrı yazılır, "on iki", "yirmi yedi" gibi. Tarihlerde ise ilginç bir kural var: belirli bir tarihi kastederken "29 Ekim" diye büyük yazıyoruz, ama genel bir zaman kastederken "ekim ayında" diye küçük yazıyoruz. Kısaltmalarda ise "TDK'nin" gibi büyük harfli kısaltmalara kesme işaretiyle ek getiriyoruz.
13:51:53
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:51:54
AI Öğretmen
Şimdi **Sayı, Tarih ve Kısaltma** konusuna geçiyoruz. Görselde de gördüğün gibi burada ilginç kurallar var.
13:51:57
AI Öğretmen
En dikkat çekici kural şu: tarihlerde ay adı belirli bir tarihi gösteriyorsa büyük, genel bir zaman anlatıyorsa küçük harfle yazılır. "29 Ekim 1923" dediğinde büyük, ama "ekim ayında okul açılır" dediğinde küçük yazarsın. Kısaltmalarda da benzer bir mantık var: "TDK'nin" gibi büyük harfli kısaltmalara ek gelince kesme işareti kullanıyoruz.
13:51:58
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:52:31
Öğrenci
Evet, her şey net!
13:52:35
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:52:35
❓ Soru medium
'TDK'nin' ve 'kg'dan' kısaltmalarına getirilen eklerin yazılışları neden birbirinden farklıdır? Bu farklılığın kuralını açıklayınız.
13:53:41
Öğrenci
Cevabım: Kelimelerin baş harfi yazılmış
13:53:41
AI Öğretmen
Hemen bakıyorum.
13:53:45
AI Öğretmen
Doğru yöndesin ama asıl fark şu: "TDK" büyük harfli bir kısaltma, "Te-De-Ke" diye okunuyor, bu yüzden ek kesme işaretiyle ayrılıyor. "kg" ise küçük harfli ve "kilogram" kelimesinin kısaltması, bu yüzden ek direkt "kilogramdan" okunuşuna göre yazılıyor.
13:53:47
AI Öğretmen
Yani kural şu: büyük harfli kısaltmalarda kesme işareti kullanılır, küçük harfli kısaltmalarda ise kelimenin okunuşuna göre ek getirilir. Anladın mı?
13:54:41
Öğrenci
Harika devam edelim o zaman. Şimdi tarih ve kısaltma konusuna geçiyoruz. Görselde de gördüğün gibi burada ilginç kurallar var. En dikkat çekici kural şu. Tarihlerde ay adı belirli bir tarihi gösteriyorsa büyük, genel bir zaman anlatıyorsa küçük harfle yazılır. 29 Ekim 1923 dediğinde büyük ama Ekim ayında okul açılır dediğinde küçük yazarsın. Kısaltmalarda da benzer bir mantık var. Tdk. Ning gibi büyük harfi kısaltmalara ek gelince kesme işareti kullanıyoruz. Buraya kadar her şey net mi? Harika. O zaman seni bir pratik sorusuyla baş başa bırakıyorum. Hemen bakıyorum. Doğru yöndesin ama asıl fark şu. Tdk. Büyük harfli bir kısaltma. Tdk diye okunuyor. Bu yüzden ek kesme işaretiyle ayrılıyor. Kilogramsa küçük harfli ve kilogram kelimesinin kısaltması. Bu yüzden ek direkt kilogramdan okunuşuna göre yazılıyor. Yani kural şu. Büyük harfli kısaltmalarda kesme işareti kullanılır. Küçük harfli kısaltmalarda ise kelimenin okunuşuna göre ek getirilir. Anladın mı?
13:54:45
AI Öğretmen
Bu mesaj sistemden gelmiş gibi görünüyor, sen misin İlhami Eymen? Devam etmek istiyor musun?
13:55:13
Öğrenci
Bu mesaj sistemden gelmiş gibi görünüyor. Sen misin İlhami Eymen? Devam etmek istiyor musun?
13:55:17
AI Öğretmen
Devam etmek istiyorum demiştin, o zaman ilerliyoruz!
13:55:18
Görsel
Görsel
13:55:23
AI Öğretmen
Şimdi **Karıştırılan Ek ve Sözcükler** konusuna geçiyoruz. Az önce gördüğün görselde de ana fikri paylaştım.
13:55:25
AI Öğretmen
Bu bölümde Türkçede en çok karıştırılan iki konu var: "-de/-da" ve "ki" kullanımı. İkisi de bazen ayrı kelime, bazen ek olarak kullanılıyor ve bu yüzden yazımları değişiyor. Doğru yazmak için cümlede ne anlam kattığına bakmak gerekiyor.
13:55:26
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:55:48
Öğrenci
Her şey net, teşekkürler!
13:55:51
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:55:52
❓ Soru medium
“-de/-da” ve “ki” yapılarının yazımında neden sık sık karışıklık yaşandığını, bu yapıların cümle içindeki görevlerini düşünerek açıklayınız.
13:56:35
Öğrenci
Cevabım: Bazen ayrı bazen bitişik yazılır
13:56:36
AI Öğretmen
Kontrol ediyorum.
13:56:39
AI Öğretmen
Doğru yöndesin! Biraz daha açalım.
13:56:41
AI Öğretmen
Karışıklığın asıl sebebi şu: bu yapılar bazen bağımsız bir **sözcük**, bazen de kelimeye yapışık bir **ek** olarak kullanılıyor. Aynı biçimde göründükleri için hangisi olduğunu anlamak için cümledeki anlamına dikkat etmek gerekiyor. Anladın mı?
13:57:32
Öğrenci
Evet devam edelim hocam.
13:57:35
AI Öğretmen
Devam edelim o zaman!
13:57:36
Görsel
Görsel
13:57:42
AI Öğretmen
Şimdi **de/da Yazımı** konusuna geçiyoruz. Görselde de gördüğün gibi bu kural aslında çok pratik.
13:57:45
AI Öğretmen
Şöyle düşün: "de/da" eğer "bile, dahi, ayrıca" anlamına geliyorsa ayrı yazılır. "Ben de severim" dediğinde "ben de" yani "ben de severim, ben bile severim" demek istiyorsun, ayrı yazılır. Ama "sırada" dediğinde bu bir yer bildiriyor, kelimeye yapışık yazılır. Cümleden çıkarsan anlam tamamen bozulur.
13:57:46
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
13:58:12
Öğrenci
Evet, gayet net!
13:58:15
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
13:58:16
❓ Soru medium
Bir cümledeki "de, da"nın bağlaç mı yoksa ek mi olduğunu anlamak için kullanabileceğin iki farklı yöntemi, metinden öğrendiklerine dayanarak açıkla.
13:58:59
Öğrenci
Bir ipucu verir misiniz hocam?
13:59:03
AI Öğretmen
Tabii! Şöyle düşün: "de/da"yı cümleden çıkarırsan ne olur? Ve cümleye kattığı anlam ne?
13:59:19
Öğrenci
Cevabım: Cümleden çıkarmak
13:59:19
AI Öğretmen
Bir bakalım.
13:59:27
AI Öğretmen
Doğru, bu birinci yöntem! Bir de anlam yöntemi var: "de/da" yerine "bile" veya "dahi" koyabiliyorsan bağlaçtır ve ayrı yazılır, koyamıyorsan ektir ve bitişik yazılır. Anladın mı?
14:00:05
Öğrenci
Anladım hocam. Devam edelim o zaman. Şimdi dede yazımı konusuna geçiyoruz. Görselde de gördüğün gibi bu kural aslında çok pratik. Şöyle düşün. Dede eğer bile dahi ayrıca anlamına geliyorsa ayrı yazılır. Ben de severim dediğinde ben de yani ben de severim, ben bile severim demek istiyorsun ayrı yazılır. Ama sırada dediğinde bu bir yer bildiriyor, kelimeye yapışık yazılır. Cümleden çıkarsan anlam tamamen bozulur. Buraya kadar her şey net mi? Harika. O zaman seni bir pratik sorusuyla baş başa bırakıyorum. Tabii şöyle düşün. Dede'yi cümleden çıkarırsan ne olur ve cümleye kattığı anlam ne? Bir bakalım. Doğru. Bu birinci yöntem. Bir de anlam yöntemi var. Dede yerine bile veya dahi koyabiliyorsan bağlaştır ve ayrı yazılır. Koyamıyorsan ektir ve bitişik yazılır. Anladın mı?
14:00:08
AI Öğretmen
Harika! Devam edelim o zaman.
14:00:09
Görsel
Görsel
14:00:13
AI Öğretmen
Şimdi **Ki ve -ki Yazımı** konusuna geçiyoruz. Az önce gördüğün görselde de örnekler vardı.
14:00:16
AI Öğretmen
"ki" bağlaç olarak kullanılırsa ayrı yazılır, "Duydum ki unutmuşsun" gibi. Ama "panodaki" dediğinde ek olarak kullanılıyor ve bitişik yazılıyor. Bunu anlamak için süper bir pratik yöntem var: "-ki"den sonra "-ler" ekleyebiliyorsan bitişik yaz! "Panodakiler" diyebiliyorsun, o zaman bitişik.
14:00:18
AI Öğretmen
Buraya kadar her şey net mi?
14:00:43
Öğrenci
Her şey net!
14:00:46
AI Öğretmen
Harika! O zaman seni bir pratik sorusuyla başbaşa bırakıyorum.
14:00:47
❓ Soru medium
'Duydum ki unutmuşsun' cümlesindeki 'ki' ayrı yazılırken, 'Panodaki resim' örneğindeki '-ki' neden bitişik yazılır? Metinde anlatılan kuralları ve ayırt etme yöntemlerini kullanarak bu iki durum arasındaki farkı açıklayınız.
14:02:29
Öğrenci
Cevabım: Ler eki getirince anlamlıysa bitişik değilse ayrı
14:02:29
AI Öğretmen
Bir bakalım.
14:02:33
AI Öğretmen
Doğru yöndesin! "-ler" yöntemi iyi.
14:02:37
AI Öğretmen
Ama bir de şunu ekleyelim: "Duydum ki" örneğinde "ki" bağlaç olduğu için ayrı yazılır, cümleden çıkarsan anlam çok bozulmaz. "Panodaki"de ise ek olduğu için bitişik yazılır, hem "-ler" ekleyebilirsin ("Panodakiler") hem de aitlik anlamı katıyor. Yani iki yöntemi birlikte kullanmak en sağlıklısı. Anladın mı?
14:03:28
Öğrenci
Hepsini tutmamışım hocam.
14:03:31
AI Öğretmen
Sorun değil! Özetleyelim.
14:03:35
AI Öğretmen
"Duydum ki" dediğinde "ki" bağlaç, yani iki cümleyi birbirine bağlıyor, ayrı yazılıyor. "Panodaki" dediğinde ise ek, "neredeki?" sorusuna cevap veriyor, bitişik yazılıyor. İki pratik yöntem: cümleden çıkarınca anlam bozulmuyorsa bağlaç, "-ler" ekleyince anlamlıysa ek. Anladın mı?