AI Etüt Oturumu

Oturum Bilgileri

Başlangıç
14 December 2025, 17:06
Bitiş
Devam ediyor
Süre
19 dakika
Durum
Devam Ediyor

AI Öğretmen Değerlendirmesi

Tespit Edilen Eksikler

Konular:
  • Kuvvet, İş Ve Enerji İlişkisi
Alt Konular:
  • Fiziksel Anlamda İş
Kazanımlar:
  • Fiziksel anlamda yapılan işin, uygulanan kuvvet ve alınan yolla ilişkili olduğunu açıklar.

Detaylı Değerlendirme

Genel Değerlendirme
Öğrenci, dersin başında fiziksel anlamda işin temel tanımını (kuvvet uygulanmalı ve cisim hareket etmeli) anladığını göstermiştir. Duvarı iten bir kişinin neden iş yapmadığına dair soruya "cisim hareket etmediği için" şeklinde doğru bir cevap vermiştir.

Ancak, dersin ilerleyen kısımlarında, uygulanan kuvvetin yönü ile cismin hareket yönü arasındaki ilişkinin fiziksel iş tanımındaki önemini kavramakta zorlandığı açıkça görülmüştür. Bu durum özellikle iki noktada belirginleşmiştir:

1. Sırt Çantasını Yatay Yolda Taşıma: Öğrenci, sırt çantasını sabit yükseklikte tutarak yatay yolda yürüyen bir kişinin iş yaptığını düşünmüştür. Çantayı tutmak için yukarı yönlü bir kuvvet uygulanmasına rağmen hareketin yatay yönde olduğunu, bu yüzden kuvvet ve hareket doğrultuları farklı olduğu için fiziksel anlamda iş yapılmadığını anlamakta güçlük çekmiştir. Bu konudaki kafa karışıklığı dersin önemli bir bölümünde devam etmiş ve öğretmenin birden fazla açıklama yapmasını gerektirmiştir.
2. Dağcı ve Market Arabası Örneği: İki durumda da iş yapıldığını belirtse de, aralarındaki temel farkın (dağcının dikey, market arabasını iten kişinin ise yatay doğrultuda iş yapması) altını çizememiştir. Bu durum, kuvvet ve hareket yönü ilişkisindeki eksikliğini pekiştirmiştir.

Sonuç olarak, öğrenci işin temel bileşenlerini bilmekte ancak bu bileşenler arasındaki yön ilişkisini ve bunun iş yapılıp yapılmamasını nasıl etkilediğini tam olarak kavrayamamıştır.

Eksiklikler (Gaps)
*
topics_with_gaps:
* Kuvvet, İş Ve Enerji İlişkisi
* subtopics_with_gaps:
* Fiziksel Anlamda İş
* outcomes_with_gaps:
* Fiziksel anlamda yapılan işin, uygulanan kuvvet ve alınan yolla ilişkili olduğunu açıklar.

İyi Olduğu Konular (Good At)
Bu derste öğrencinin tam olarak ve hiç zorlanmadan anladığı bir konu/alt konu/kazanım tespit edilmemiştir.

Ders Dışı Yorumlar
Ders dışı herhangi bir yorum veya soru bulunmamaktadır.

📜 Oturum Detayları

17:07:10
Öğrenci
merhebe
17:07:12
💭 AI Öğretmen
Merhaba, buyurun
17:07:16
AI Öğretmen
Fiziksel anlamda iş, bir cisme kuvvet uygulandığında ve bu kuvvet cismi kendi doğrultusunda hareket ettirdiğinde ortaya çıkan bir büyüklüktür.
17:07:17
AI Öğretmen
Burada sadece kuvvet uygulamak yetmez, aynı zamanda uygulanan kuvvet sayesinde cismin de yer değiştirmesi gerekir.
17:07:19
AI Öğretmen
Bu tanım günlük hayatta kullandığımız “iş yapmak” kavramından farklıdır.
17:07:20
AI Öğretmen
Fizikte iş, sadece uygulanan kuvvet ve cismin bu kuvvetle yer değiştirmesiyle ilgilidir.
17:07:21
AI Öğretmen
İş birimi, uluslararası birim sisteminde joule olarak adlandırılır ve J harfiyle gösterilir.
17:07:22
AI Öğretmen
Bir joule, belli bir kuvvetin, belirli bir mesafe boyunca cisim üzerinde etkili olmasıyla yapılan işi tanımlar.
17:07:23
AI Öğretmen
Fen bilimlerinde iş, enerji ve kuvvet arasındaki miktar ilişkisi, bu joule birimiyle ölçülür ve ifade edilir.
17:07:25
AI Öğretmen
Fiziksel anlamda iş ve joule birimi hakkında anlattıklarımızı anladın mı?
17:08:08
Öğrenci
Anladım
17:08:11
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:08:11
❓ Soru medium
Bütün gün boyunca bir duvarı itmeye çalışan ancak hareket ettiremeyen bir kişi, günlük dilde "çok çalıştığını" söylese de, fen bilimleri açısından neden iş yapmış sayılmaz?
17:08:47
Öğrenci
Cevabım: cunku kuvvet uyguladigi cisim hareket etmedi
17:08:48
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:08:51
AI Öğretmen
Harika bir cevap! Kesinlikle doğru bildin!
17:08:53
AI Öğretmen
Fen bilimlerinde "iş" yapılmış sayılması için sadece kuvvet uygulamak yetmez, aynı zamanda cismin uygulanan kuvvet yönünde hareket etmesi, yani yer değiştirmesi gerekir.
17:08:54
AI Öğretmen
Duvar hareket etmediği için, ne kadar çaba harcanırsa harcansın, fiziksel anlamda bir iş yapılmamış olur.
17:08:55
AI Öğretmen
Bu, kuvvet ve yer değiştirme arasındaki ilişkiyi çok iyi anladığını gösteriyor!
17:08:55
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:09:23
Öğrenci
Olur, devam edelim
17:09:24
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:09:32
Görsel
Görsel
17:09:34
AI Öğretmen
Günlük hayatta yaptığımız her hareket, fizik açısından bakıldığında iş olarak kabul edilmez.
17:09:36
AI Öğretmen
Fizikte bir eylemin iş olarak sayılabilmesi için iki önemli koşulun birlikte gerçekleşmesi gerekir.
17:09:37
AI Öğretmen
Birinci koşul, cisme mutlaka bir kuvvet uygulanması gerekliliğidir, yani cismi itmek ya da çekmek için bir güç uygulanmalıdır.
17:09:39
AI Öğretmen
İkinci koşul ise, cisim bu uygulanan kuvvetin doğrultusunda hareket etmeli yani yer değiştirmelidir.
17:09:42
AI Öğretmen
Eğer cisim, kuvvetin yönünde hareket ediyorsa ve üzerine bir kuvvet uygulanıyorsa fiziksel anlamda iş yapılmış olur.
17:09:44
AI Öğretmen
Bu iki şarttan biri gerçekleşmezse, yani ya cisme kuvvet uygulanmazsa ya da cisim yer değiştirmezse, yapılan hareket fiziksel anlamda iş sayılmaz.
17:09:45
AI Öğretmen
Bu açıklamayı anladınız mı?
17:10:19
Öğrenci
Anladım
17:10:22
💭 AI Öğretmen
O zaman devam edelim
17:10:23
❓ Soru medium
Ağır bir sırt çantasını yerden kaldırmadan, sabit bir yükseklikte tutarak yatay bir yolda yürüyen bir öğrencinin, çantaya kuvvet uygulamasına rağmen fiziksel anlamda neden iş yapmadığını açıklayınız.
17:12:09
Öğrenci
Cevabım: is yapiyorudur cunku yatay yolda kaldirmadan cekiyorsa o zaman istir
17:12:10
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:12:15
AI Öğretmen
Cevabınız doğru değil, çünkü fiziksel anlamda iş yapılabilmesi için kuvvetin uygulandığı doğrultuda cismin hareket etmesi gerekir.
17:12:16
AI Öğretmen
Burada öğrenci çantaya yukarı doğru kuvvet uyguluyor, ama çanta yatay olarak hareket ediyor. Kuvvet ve hareket yönleri farklı olduğu için iş yapılmaz.
17:12:18
AI Öğretmen
Yanlış anlamanın sebebi kuvvet uygulandığında mutlaka iş yapıldığını düşünmek olabilir. Ama fiziksel iş kavramında kuvvet ve yer değiştirme aynı doğrultuda olmalıdır.
17:12:19
AI Öğretmen
Örneğin, bir kutuyu yukarı kaldırırken kuvvet ve hareket yönü aynı olduğu için iş yapılır. Ama çantayı sabit yükseklikte tutup yürürken, kuvvet yukarı, hareket yataydır.
17:12:20
AI Öğretmen
Bu yüzden fiziksel anlamda iş yapılmaz, çünkü ikinci şart sağlanmamıştır. Bu nedenle doğru cevap, iş yapılmadığıdır.
17:12:23
AI Öğretmen
Sonuç olarak, fiziksel anlamda iş yapılabilmesi için kuvvet ve yer değiştirme aynı doğrultuda olmalıdır; bu durumda iş yapılmaz, bu yüzden doğru cevap budur.
17:12:23
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:13:12
Öğrenci
Olur, devam edelim
17:13:13
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:13:20
Görsel
Görsel
17:13:23
AI Öğretmen
Fiziksel anlamda iş yapılabilmesi için sadece bir kuvvetin uygulanması yeterli değildir; aynı zamanda kuvvetin uygulandığı doğrultuda bir yer değiştirme de olmalıdır.
17:13:25
AI Öğretmen
Çünkü iş kavramı doğrudan enerji aktarımı ile ilgilidir ve enerji sadece hareket aracılığıyla aktarılabilir.
17:13:27
AI Öğretmen
Örneğin, bir market arabasını iten bir kişi, kuvveti arabanın hareket yönünde uyguladığı için, verdiği enerji arabaya aktarılır ve bu durumda fiziksel anlamda iş yapılmış olur.
17:13:29
AI Öğretmen
Benzer şekilde bir dağcı sırtında çanta ile yukarı hareket ettiğinde, hem kuvvet uygular hem de yer değiştirir; burada da uygulanan kuvvet ile yapılan yer değiştirme arasında bir ilişki olduğundan yer çekimine karşı iş yapılır.
17:13:31
AI Öğretmen
Eğer bir kuvvet uygulanır ancak nesne hareket etmezse, örneğin bir duvarı ittiğimizde duvar yer değiştirmiyorsa, enerji aktarımı gerçekleşmediği için fiziksel anlamda iş yapılmamış olur.
17:13:33
AI Öğretmen
Günlük yaşamda iş yapmak kavramı çoğu zaman fiziksel anlamdaki iş kavramı ile karıştırılır; ancak fiziksel işte enerji aktarımı ve yer değiştirme zorunludur.
17:13:34
AI Öğretmen
Bu kısmı anladın mı yoksa açıklamamı istediğin bir yer var mı?
17:15:21
Öğrenci
bi onceki sordugun soruda sen dedin ki yerden kaldirmadigini ve yatay yoldan gittigini o zaman bu bir istir ve beni yanlis yonlendirdin
17:15:25
💭 AI Öğretmen
Şimdi buna bakalım
17:15:28
AI Öğretmen
Anladım, kafanı karıştırmış olabilirim. Çantayı yerden kaldırmadan sadece yatay yolda taşımak, çantaya uygulanan kuvvet ile hareket yönünün farklı olması nedeniyle fiziksel anlamda iş yapılmaz.
17:15:29
AI Öğretmen
Yani kuvvet yukarı yönlü, hareket ise yatay olduğu için iş kavramının ikinci şartı sağlanmıyor.
17:15:31
AI Öğretmen
Fakat eğer çantayı yerden kaldırıp yukarı doğru hareket ettirseydi, kuvvet ve hareket aynı doğrultuda olacağı için iş yapılmış olurdu.
17:15:31
AI Öğretmen
Bu farkı netleştirmek ister misin?
17:16:29
Öğrenci
yatay yoldan yurudugunu soyledin merdivenlerden ciktigini ya da asansor kullandigini degil
17:16:33
💭 AI Öğretmen
Tam o noktadayız
17:16:36
AI Öğretmen
Evet, doğru anladın; soruda yatay yolda yürüdüğü belirtilmişti, merdiven çıkmak veya asansör kullanmak değil.
17:16:37
AI Öğretmen
Bu yüzden kuvvet yukarı yönlü, hareket ise yatay olduğu için fiziksel iş yapılmaz.
17:16:39
AI Öğretmen
Merdiven çıkma gibi dikey hareketlerde ise kuvvet ve hareket aynı doğrultuda olur ve iş yapılır.
17:16:41
AI Öğretmen
Bunu netleştirmek için başka bir örnek veya açıklama ister misin?
17:17:06
Öğrenci
sana daha acik soyleyim
17:17:12
💭 AI Öğretmen
Peki, dinliyorum
17:17:14
AI Öğretmen
Elbette, daha net açıklayayım: Fizikte iş yapılması için kuvvet ve yer değiştirme aynı doğrultuda olmalıdır.
17:17:15
AI Öğretmen
Öğrenci çantayı yukarı doğru tutuyor, yani kuvvet yukarı yönlü; ama yürüme hareketi yataydır.
17:17:16
AI Öğretmen
Bu yüzden kuvvetin uygulandığı doğrultuda yer değiştirme olmadığı için fiziksel anlamda iş yapılmaz.
17:17:17
AI Öğretmen
Merdiven çıkarken ise hem kuvvet hem de hareket yukarı yönlü olduğu için iş yapılır.
17:17:18
AI Öğretmen
Başka bir örnek veya açıklama ister misin?
17:18:34
Öğrenci
sen dedin ki yerden cocuk kaldirmiyor o zaman kuvvet yukariya olmaz ve yerden cantayi yatay bir yolda surtugu icin yanlis olursun, is yapar
17:18:38
💭 AI Öğretmen
Tamam, dinliyorum
17:18:41
AI Öğretmen
Anladım, burada önemli nokta şudur: Çantayı yerden kaldırmıyor olsa bile, onu sabit yükseklikte tutmak için yukarı doğru bir kuvvet uygular.
17:18:42
AI Öğretmen
Yani kuvvet her zaman yukarı yönlüdür, çünkü çantanın ağırlığını dengelemek zorundadır.
17:18:43
AI Öğretmen
Ancak çanta yatay doğrultuda hareket eder, bu yüzden kuvvet ve yer değiştirme yönleri farklıdır.
17:18:45
AI Öğretmen
Bu durumda fiziksel anlamda iş yapılmaz çünkü kuvvet ve hareket aynı doğrultuda olmalıdır.
17:18:47
AI Öğretmen
Yani "yerden kaldırmıyor" ifadesi, kuvvetin yukarı olmadığı anlamına gelmez; kuvvet her zaman yukarıdır ama hareket yataydır.
17:18:48
AI Öğretmen
Bu açıklama kafanı netleştirdi mi?
17:20:41
Öğrenci
hayir, sabit yukseklik derken bana daha net yolda ya cantayi kaldirdigini ya da cantayi yerden kaldirdigin belirtmen lazim hem yerden kaldirmadigini hem de sabit yukseklikte tutmak diye bisey yoktur.
17:20:44
💭 AI Öğretmen
Seninleyim, dinliyorum
17:20:48
AI Öğretmen
Haklısın, daha net olmam gerekirdi. Soruda "sabit yükseklikte tutmak" ifadesiyle, çantanın yerden kaldırılmadığını ama yukarı doğru bir kuvvet uygulandığını anlatmak istedim.
17:20:48
AI Öğretmen
Yani öğrenci çantayı yerden kaldırmıyor ama çantanın ağırlığını dengelemek için yukarı doğru kuvvet uyguluyor.
17:20:50
AI Öğretmen
Bu kuvvet, çantayı yatay yolda taşırken bile vardır; çünkü çanta yerçekimine karşı tutuluyor.
17:20:51
AI Öğretmen
Ancak çantanın hareketi yatay olduğu için, kuvvetin yönü ile yer değiştirme yönü farklıdır ve bu nedenle fiziksel anlamda iş yapılmaz.
17:20:52
AI Öğretmen
Umarım şimdi daha net oldu, başka bir açıklama ister misin?
17:21:25
Öğrenci
Anladım
17:21:28
💭 AI Öğretmen
Güzel, devam edelim
17:21:29
❓ Soru medium
Market arabasını yatay yolda iten bir kişi ile sırt çantasıyla dağa tırmanan bir dağcının yaptığı işler arasındaki temel farkı, kuvvetin ve hareketin yönünü dikkate alarak nasıl açıklarsınız?
17:23:27
Öğrenci
Cevabım: dag tirmanan iki dogrultudanda gectigi icin is yapmis olur market arabasini iten kiside tam ayni dogrultuda ittigi icin o da is olur (dag tirmanani merdiven cikiyormus gibi dusun)
17:23:27
💭 AI Öğretmen
Hemen Bakıyorum
17:23:33
AI Öğretmen
Cevabınız doğru değil, çünkü temel farkı kuvvetin ve hareketin yönleri açısından net olarak açıklamamışsınız.
17:23:37
AI Öğretmen
Market arabasını iten kişi, arabaya yatay doğrultuda kuvvet uygular ve araba da bu doğrultuda hareket eder; yani kuvvet ve hareket aynı yöndedir.
17:23:38
AI Öğretmen
Dağcı ise, yer çekimine karşı yukarı doğru bir kuvvet uygular ve hareketi de yukarıya doğrudur; burada kuvvet ve hareket düşey doğrultudadır.
17:23:40
AI Öğretmen
Özetle, market arabasında kuvvet ve hareket yatay, dağcıda ise kuvvet ve hareket düşey doğrultudadır; bu yüzden işin yapıldığı doğrultular farklıdır.
17:23:41
AI Öğretmen
Sizin cevabınızda bu yön farkı tam olarak belirtilmediği için doğru sayılmaz; bu nedenle doğru cevap kuvvet ve hareketin yönlerinin farklı olmasıdır.
17:23:43
AI Öğretmen
Bu farkı anlamak için örneğin, yatay yolda itilen bir araba ile merdiven çıkan bir kişinin yaptığı işi düşünmek faydalıdır.
17:23:45
AI Öğretmen
Bu yüzden doğru cevap, market arabasında işin yatay doğrultuda, dağcıda ise düşey doğrultuda yapıldığıdır.
17:23:45
AI Öğretmen
Derse devam edelim mi?
17:25:35
Öğrenci
Olur, devam edelim
17:25:37
💭 AI Öğretmen
Tamam, ilerleyelim
17:25:50
Görsel
Görsel
17:25:52
AI Öğretmen
Fizikte iş dediğimiz kavram, her zaman aynı olmayabilir yani her durumda yapılan işin miktarı değişebilir.
17:25:54
AI Öğretmen
Yapılan işin miktarını belirleyen iki temel şey vardır: Kuvvetin büyüklüğü ve kuvvetin uygulandığı cismin ne kadar yer değiştirdiği.
17:25:55
AI Öğretmen
Bir nesneye uygulanan kuvvetin büyüklüğü artarsa, yani daha fazla güç uygularsak ve yer değiştirme miktarı aynı kalırsa, yapılan iş de artar.
17:25:57
AI Öğretmen
Bunun tam tersi bir durumda, kuvvet sabit kalıp, nesne daha fazla yer değiştirirse, yine yapılan iş artar.
17:25:58
AI Öğretmen
Yani fiziksel anlamda iş hesaplanırken hem uygulanan kuvvetin büyüklüğü hem de kuvvet yönündeki yer değiştirme birlikte dikkate alınır.
17:26:00
AI Öğretmen
Anlattığım kısım senin için anlaşılır oldu mu?